Etika -
egyetemes kötelességek nélkül
„«Már rajta
vagytok a hajón»
Pascal”
(in Hans
Blumenberg, Hajótörés nézővel)
Rorty kiindulópontnak tételezi Darwin állítását,
eredményeit. A tanulmány szövegében egyszer sem vitatkozik vele. Csupán
háromszor idézi, de mind a három esetben pozitív a gondolatinak idézése. A
pragmatizmus az, ami segít minket abban, hogy összhangba kerüljünk a Darwini
tanítással, magunkról alkotott képünket illetően, miszerint
Rorty az utolsó
előtti bekezdésben pedig azt írja, hogy :
Az első
fejezetben azt mondtam, hogy a pragmatizmus a reménnyel próbálja helyettesíteni
a megismerést. Remélem, ez a fejezet világossá tette, hogy mire gondoltam.
Tehát azt a
célt, hogy a pragmatizmus minket megtanítson arra, hogy Darwinnal összhangban
tekintsünk magunkra, miszerint szakadjunk el végre a görög lélektantól és
emberi természetről alkotott képtől, ami azt mondja, hogy:
mi, emberek …
képesek vagyunk megismerni, azaz pontosan megjeleníteni a körülöttünk levő
dolgok belső és változatlan természetét,
és a
lélektanától, ami különböző forrásokra vezető vissza az emberi lelki aktusokat,
a gondolkodást és a vágyakozást, miszerint :
az
énnek ezt a képét értelmezték a filozófusok Platón óta az
"ész" és a "szenvedélyek" megkülönböztetése jegyében,
ez a kép pedig
az, hogy az én egyszer s mindenkorra egész, kész, változatlan és bezárt,
Dewey
szavaival, ,,az én rögzített és egyszerű voltába
vetett hitet",
teológikusan
fogalmazva:
a
lélek egységéről és előre gyártott teljességéről szóló dogmáját
preszokratikusok
utáni görögök emberi természetről való gondolkodásuk központjában pedig a
nem
viszonyszerű én mítosza volt, amely létezhet anélkül, hogy másokkal törődne,
cseréljük tehát
fel azzal, hogy
ha
elfogadjuk az ember eredetének naturalisztikus, darwini elméletét,
akkor
nincs szó különbségtevésről látszat és (előbb-utóbb megismerhető) valóság
között, belső és külső között, jó és rossz között, egyetemes és individuális,
önzetlen és önző, igaz én és hamis én között, vélekedés és vágyak között,
elmélkedés és cselekvés között.
Hanem
miről is van szó?
Arról,
hogy
a
dolgokról csak olyan, többé-kevésbé tetszés szerinti leírások jegyében beszélhetünk, …
és
hogy ezek a beszédek a dolgok egymáshoz való viszonyát írják le. Valamilyen
módon, egyre tökéletesíthető módon, a szükségleteink kielégítéséhez egyre
inkább igazított módon. A pragmatikusok, vagyis a tanítóink
ugyanis kételkednek abban, hogy bármi is nem viszonyszerű volna vagy lehetne.
Arról
van szó továbbá, hogy
meg
vagyunk
győződve arról, hogy nincs filozófiailag megragadható, körmönfont emberi lényeg, nem próbáljuk a felületiséget mélységgel helyettesíteni, sem a különös fölé emelkedve az általánost megragadni.
Mi
hát az ész körmönfont dicsősége? Nemde az különböztet meg minket az állatoktól?
Rorty
pragmatikusai szerint Darwinra hivatkozván azt mondják, hogy az ész, az
értelem,
ha
elfogadjuk az ember eredetének naturalisztikus, darwini elméletét, akkor … e felfogás szerint a racionalitás egyszerűen csak a nyelv használatának képességét jelenti.
Itt
az egyik kulcs. A nyelv. Az örök dolgokról, mint a megismerhető valóság,
amelyről szép lassan lehull a lepel, vagy az igazság, vagy az erkölcsi törvény
vagy az általános emberi jogok, jobb, ha megfeledkezünk, mert ezek a leírások
mind csak a múlt leírásai, a múltat közvetítik a számunkra, ráadásul olyan
öltözetben, amely tiszteletet és áhítatot ébreszt bennünk. És megfeledkezünk
valami nagyon fontosról eközben. Arról többek között, hogy
ha az egység és
előregyártott
mert koránt sem
megtapasztalt
teljesség ilyen
elképzeléseit félretesszük, akkor azt mondhatjuk Deweyval, hogy'"az én …
az önlétrehozás folyamatában van,
akár a nyelv.
Az is egy fejlődő, egyre bonyolultabbá váló, az emberi akciókra reagáló dolog
volt. és
a
nyelv története azonban a fokozatosan növekvő komplexitás törések nélküli története.
Rorty
fokozza ezt még azzal, amikor Dewey válaszát idézi mikor is
Kant
a moralitást az észnek nevezett sajátságos emberi képességből eredezteti,
hogy
a
nyelv az egyetlen sajátságosan emberi dolog.
A
nyelv pedig történettel bír, és ez a történet
a
neandervölgyi morgástól és lökdösődéstől a német filozófiai értekezésekig vezető út története.
De
nem ilyen egyszerű még mindig ez a történet. Közvetlenül folytatja Rorty, hogy
ez a történet
nem kevésbé folytonos, mint az arról szóló történet, hogy jutottunk el az amőbáktól az emberszabásúakig. A két történet egy tágabb történet része.
És
itt kapja meg a kegyelemdöfést a korábbi, metafizikus világszemlélet, amely
tele volt örök és állandó dolgokkal, ahol az emberért lett teremtve
egyáltalában minden, és a monologizáló elme, ha egy kicsit is tudott Istenre
hivatkozni, akkor már az örök igazságok birtokosaként kevélykedhetett..
A biológiai fejlődés töretlenül megy át kulturális fejlődésbe.
Ez
bizony nagy vízió, lélegzetelállítóan nagy. Teilhard de Chardin is vallotta.
A
komplexitás, a horizontális szélesedés, az összetevődés, a bonyolultabbá válás,
az összefogás, a szolidaritás víziója ez.
Amikor
a metafizikai megkülönböztetéseket komplexitás fokozati különbségekként látjuk,
így a tudás az, ami rutinszerű és megelégszik a biztonság látszatával, míg a
fejlődés, a komplexitás növekedése csak reménnyel tölthet el minket. Semmi
biztosat nem tudunk, épp úgy, mint mikor a körültekintő rutint fel kell hogy
váltsuk a morállal. Ezek nem fajtabeli, hanem komplexitásbeli különbségek.
A
folyamatos fejlődés folytatódik mind a tudományok, mind az erkölcsök (morál)
mind a jog, vagyis az emberi szellemi cselekvések területén. Mi akkor lehetünk
és leszünk ennek részei, akkor nem válunk zombikká, ha autentikusak leszünk, ha
nem menekülünk és zárkózunk vissza a rutin burkába.
A
rutin pedig azon cselekvések összessége, amikor is nem tágítjuk a
környezetünket, amikor elég a körültekintés, a megszokás szerint cselekedni.
Nem ütköznek érdekek sem egyének, sem csoportok sem társadalmak közötti
szükségletek kielégítése folyamán. Ezt a langyos vizet nehéz elképzelni. És ezt
kiköpi az úr a szájából. Amikor a rutin már nem elég, akkor kerül elő a
moralitás. Amikor már nem magától értetődő, nem természetes, hogy mit is kell
tenni. A cél vezet, az egyre komplexebbé válás, mert ez a fejlődés módja, mint
eddig is. Az ember komplexebbé másokat életébe bevonva válhat.
Az egyén
morális fejlődése és az emberi nem mint egész morális haladása nem más, mint az
emberi ének újraalkotása úgy, hogy az ént alkotó viszonyok sokféleségét
növeljük. E folyamat eszményi határa a szentség keresztény és buddhista
felfogásában elképzelt én: egy Olyan eszményi én, amelynek számára bármely
emberi lény (és talán bármely más állat) éhezése és szenvedése kimondhatatlanul
fájdalmas.
Mikor már
rutinná válik egy családért felelősen cselekednem, mikor rutinná válik egy
felekezetért cselekednem, vagy egy pártért, vagy egy nemzetért, akkor válunk
erkölcstelenné,
nem
irracionális és nem is értelmetlen dolog morális közösségünk határait a
nemzeti, faji, nemi határoknál megvonni. De nemkívánatos - morális értelemben.
Még ha minden
törvényt be is tartunk. Akkor is csak körültekintőek vagyunk. Ha
nem szélesítjük az énem összetettségét még tovább, akkor megállunk a kulturális
fejlődésben. Nem leszünk többé hiteles emberek. Ez a fejlődés véget nem ér egy
emberi élet alatt, mert mindig marad, akivel még nem azonosultunk, még nem
alkotó részek
az önmagunk
kilétéről mondott történetekben, amilyen mértékben az ő történetük a mi
történetünk is.
A
morális haladás nem a racionalitás növekedése.
De morális
kötelességünk is csak addig van, nem mert mint Kant állítja, transzcendentális
okok miatt, hanem, mert ez a folyamat eltart, és
ha ez a
folyamat valaha befejeződne, a "moralitás" kifejezés eltűnne a
nyelvből. Hiszen sem mód, sem szükség nem volna többé arra, hogy szembeállítsuk
a természetesen adódó cselekvést a morális cselekvéssel. Mindannyiunkban
megvolna az, amit Kant szent akaratnak" nevezett. A „morális kötelesség”
fogalma abban a mértékben lesz kevésbé helytálló, amennyire azonosulunk
azokkal, akiknek segítünk: amilyen mértékben megemlítjük őket
Látjuk tehát,
hogy az autentikus emberi léthez tartozó, a kulturális fejlődés részeként élő
ember számára
a moralitás
egyszerűen egy új és ellentmondást kiváltó szokás. Az a sajátos kötelesség,
amelyet a "morális" kifejezést használva érzünk, egyszerűen az a
sajátos szükséglet, hogy viszonylag ismeretlen és kipróbálatlan módon
cselekedjünk - aminek megjósolhatatlan és veszélyes következményei lehetnek.
A
moralitás tehát nem valami transzcendens normáknak való megfelelés, nem az ész,
az intelligencia növekedése. Hanem azzal függ össze, hogy az önfelépítő énünk
egyre több viszonyulás által legyen leírva. Egyre több emberi kapcsolatunk,
egyre több létezővel való kapcsolatunk legyen.
Ezért a
legjobb, ha a morális haladást növekvő érzékenységként gondoljuk el, növekvő
felelősségvállalásként emberek és dolgok egyre tágabb köreinek szükségletei
iránt.
És „egy
teljesen elvilágiasodott értelmiségi világban elősegíteni ezt a fajta
érzékenységet ugyanolyan tiszteletre méltó cél lenne egy főiskolai tárgy
számára, mint hozzájárulni a tudáshoz.” (Rorty)
Összefoglalhatjuk
tehát. Nincs látszat és valóság. A dolgok megismerése nem azt jelenti, hogy
mélységbe hatolunk, a látszat mögé az örök és tőlünk független valósághoz, vagy
a látszatok ama
fátylának fokozatos elvékonyodása,
hanem a
lehető
legszélesebb körű adatok lehető leghatékonyabb magyarázatának eszméjével
helyettesítjük.
Így a morál sem
a racionalitás növekedése, de nem is az amit Dewey javasolt, hogy az
intelligencia növekedése,
Tehát nem egyre
nagyobb jártasság olyan cselekvésmódok föltalálásában, amleyek egyidejűleg sok
ellentétes igényt elégítenek ki.
Hanem úgy kell
felfogni a morált, fejlődése
annak kérdése
számukra, hogy egyre több embercsoport szükségleteit méltányoljuk.
Milyen célokat
tűzhetünk ki a tudomány elé? Az igazságot? „Az igazság örök és maradandó. De
ki tudja biztosan, mikor birtokoljuk?” (Rorty)
Az
igazság
mint cél kijelölésével az a baj, hogy nem tudjuk meg, mikor értük el, még akkor sem, ha tényleg elértük.
Mit tehát?
De
törekedhetünk egyre több igazolásra és egyre több kétely eloszlatására.
Milyen
célt tűzhetünk ki a cselekvéseink erkölcsi jellegére tekintettel? Lehet-e
célunk a biztonságos szempontok, normák segítségével megítélt, megválasztott
cselekvés elérése. Megtanulhatjuk és tudhatjuk sőt taníthatjuk a morált, hogy
mi a helyes, hogy hogyan kell valamit csinálni, de ez nem elég, mert
nem lehet
célunk, hogy „a helyeset cselekedjük”, mivel soha nem fogjuk tudni, mikor
találtunk célba. Évekkel halálunk után nálunk jobban informált és képzettebb
emberek cselekvésünket tragikus tévedésnek ítélhetik, mint ahogy tudományos
vélekedésünket is elavult kozmológiára alapozottnak tekinthetik.
Mint már szó
volt róla, énünket is, mint
mindent az egyéb dolgokhoz fűződő viszonyai által létrehozottnak
kell
tekintenünk. Nem alkalmas az énről alkotott képünk, ha
az én rögzített és egyszerű voltába vetett hitet",
vagy
a
lélek egységéről és előre gyártott teljességéről szóló dogmát
tükröz.
Jobb, ha
az egység és
előregyártott teljesség ilyen elképzeléseit félretesszük,
és újraalkotjuk
az énünkről alkotott képünket a kulturális fejlődéshez és az emberi
hitelességhez való viszonyát, vagyis a morális haladást figyelem előtt tartva,
hogy az énünk is viszonyszerű, és ennek fejlődése abban áll, hogy
törekedhetünk a
szenvedés iránti egyre nagyobb érzékenységre, és egyre több szükséglet egyre
fokozottabb kielégítésére.
Társadalmi,
közösségi szintre, távlatba helyezve pedig
az emberi nem mint egész morális haladása nem más, mint az emberi ének
újraalkotása úgy, hogy az ént alkotó viszonyok sokféleségét
növeljük.
A morális
fejlődésünk pedig élethosszig tart, mert az egyre kitágított közösségeink
szükségleteire való érzékenységünk előbb utóbb rutinná válik, és ez a fokozatát
tekintve, mert nem más fajta dolog, csak nem olyan komplex, így kevesebb mint a
morál. Tehát nem normák és metafizikus értékek vannak előttünk, hogy helyesen
cselekedjünk, és nem is az engedelmesség meg alázatosság, hanem a hitelesség és
a rugalmasság. Ez a két dolog, ha lehet egyáltalán valami erény, akkor az. Vagy
inkább három. A képzelőerő, amely képes a rutinból cselekvésre ösztönözni. Hogy
elinduljak egy nagyobb közösség felé. Egy olyan úton, amerre még nem járt
senki, mivel hitelesen a saját utamat járom. Nem tudom, hogy mi a helyes lépés,
döntés. De abban biztos lehetek, hogy ha a természetet követem, akkor a kevésbé
komplex helyzetből állapotból ha az inkább összetettebb felé akarok haladni,
akkor bízhatok abban, reménykedhetek benne, hogy rendben lesz minden. Ha olyan
helyzeteket generálok magam köré, ahol biztosan tudhatom, hogy mi lesz, mert
megtartottam minden törvényt, nos, az nem az emberi élet, az a bezáródás, az a
változatlanság biztonsága.
A pragmatikusok
szerint a minket, embereket csalogató nem emberi valami eszméjét föl kell
váltani azzal az eszmével, hogy egyre több emberi lényt fogadjunk be
közösségünkbe - hogy egyre több különböző emberi lény szükségleteit, érdekeit
és nézeteit vegyük figyelembe.
Az „egyre több”
itt a rugalmasságot, a nyitottságot, a reményt és az önmagát a megjósolhatatlan
változás folyamatába belevető én vágya.
Az énnek az
önlétrehozó folyamatában való létként az értelmezése ahelyett, hogy egésznek,
egészben jelenlevőnek értenénk, a morális és a tudományos fejlődésnek az egyre
nagyobb komplexitást vágyó és értelmező módja ahelyett, hogy az igazhoz vagy a
jóhoz, helyeshez való közeledőnek értelmeznénk, mind azt mutatják, illetve
abból fakadnak, hogy a dolgok leírása (én, világ, jó) mindig viszonyszerű, és
mindig fokozható annak érdekében, hogy minél több részt foglaljon magába.
Vagyis nem a
meglévő törvények, leírások, normák adják a cselekedeteink (morális
intellektuális) kereteit, irányát, hanem, a képzelőerő, amely enged a
kockázatos új felé. Volt szerencsém a Cabo da Roca korlátainál állnom. Köd
volt. Elképzeltem, hogy milyen lehetett az, amikor a vágy, hogy útra keljen,
nem szűnt meg ilyen ködök láttán. Akkor megfogalmazódott bennem, hogy örülnöm
kell az életemben a ködöknek, mert akkor tapasztalhatok valami újat. Ha minden
világos, ha már révbe futottam, akkor baj van. Pascal kicsit másképp, még
mindig rajta vagytok a hajón.
2012
Szeged
[1] Kizárólag a L’Harmattan-féle 2007-es kiadást
használtam. Ezért az idézeteket csak vastagon, behúzva szedtem. Nem használtam
fel semmilyen más másodlagos irodalmat, bár olvastam. Blumenberget is, nyilván
nem Rortyról, hanem viszont, mintha Rorty gondolta volna újra Blumenberget. Egy
tanulmányában meg is említi, de aztán nem jelöl semmi idézetet. Nagyon
párhuzamosnak találtam a két szöveget illetve nézőpontot. Mintha sok idézetlen
ötletet vett volna át tőle. Van két rövid idézet egy másik Rorty szövegből,
viszont mivel annyira nem új tartalmilag az alapszöveghez képest, ezért nem
hoztam a forrást, csak idézőjelbe tettem.