péntek, november 14, 2014

KÉPZELŐERŐ, KÉSZSÉGEK, KREATIVITÁS



élmény és lehetőség a XXI. századtól a tanulás folyamatában
Az Esély-Élmény program (2006-) és az E.C.O.A.P.E. [1] projekt (2009)

Előzmények


Az E.C.O.A.P.E. (http://ecoape.eu) projekt céljainak és az értékeinek megismerése érdekében fel kell elevenítenünk a közoktatás bizonyos (talán túlságosan is) megszokott körülményeit, jellemzőit, amelyekről mindannyian tudunk, amelyek nyilvánvalóak a számunkra. A közoktatás kötelező. Minden gyerekre vonatkozik ez az iskolakényszer. A szocializáció, a társadalom számára fontosnak ítélt ismeretek átadásának-átvételének, a kulturális örökség áthagyományozásának (bár a hagyományok tagadása is lehet hagyomány, vö. transzmisszióelmélet kritikája) és az esélyegyenlőség (vö. társadalmi mobilitás, méltányosság) biztosításának fontos közege, kerete az iskola. Meghatározó minden ember számára az ott eltöltött néhány év (PISA[2]). Az oktatást, annak mind a tartalmi mind a módszertani oldalát, jellemzőit (a politikusok sajátos demokrácia és társadalom felfogása miatt) Magyarországon viszont csak ritkán, általában és elsősorban nem a szakmai erők, értékek, szempontok, hanem az aktuálpolitika, sőt előfordul, hogy emberi játszmák befolyásolják. Mivel egy-egy politikus biztosat csak négy évre tudhat a saját politikusi tevékenységére, annak esetleges hatékonyságára vonatkozóan, az oktatás többi szereplője (pl gyakorló pedagógusok, szülők) csak a gyakorlati (józan) eszüket háttérbe szorítva feltételezhetik, hogy a (szak)politikával foglalkozók ennél az időszaknál tovább gondolnának előre.
Általában ismert (köztudott), hogy a (politika által közvetlenül megvalósított, kikényszerített) változások a gazdasági életben (sokkal) hamarabb hozzák a hatásaikat (a mérőket, jelzőrendszert úgy állították fel, hogy a feed-back közvetlenül és azonnal jelezzen, az eredményeket gyorsan lehessen elemezni, értékelni), ezzel szemben az oktatás területén megvalósított változtatások hatásai nem mérhetőek négy-nyolc éven belül. Kockázatos, ha módosítják, és nem mindegy, hogy mi marad ki illetve mi kerül bele ez alatt az idő alatt a gyerekek és a pedagógusok életéből illetve életébe. A hatást, az eredményt csak az érintett generációnak a rendszerből való kikerülésekor lehet értékelni, amikor – rájuk nézve – már késő.
Vannak olyan értékek és olyan ismeretek, dolgok, amelyek valamilyen okból (az E.C.O.A.P.E. projekt az okokkal még nem foglakozik) kimaradnak a tananyagokból, az általában vett neveléspolitikából. Ennek ellenére civilként szakmai és magánéleti (mivel szülő is vagyok) szempontok miatt is érintve fontosnak látom, hogy a közoktatás keretei között, az oktatási közösségek számára mégis elérhetővé váljanak ezek az értékek, vagyis valahogy elérhetővé kell tenni azokat. Ezért indult az E.C.O.A.P.E. projekt.
A közvetített értékek, ismeretek, amelyek vagy teljesen hiányoznak, vagy nem kapnak elegendő figyelmet, hangsúlyt a következők:
-          a társadalmi tőke fogalmának[3] megismerése, felismerése, tudatosítása,
-          a társadalmi tőke hasznosítása,
-          a rendszerszemlélet[4],
-          a párbeszéd[5] ismerete és gyakorlata,
-          a projektszemlélet, és az abduktív projekt-coaching[6],
-          az EACEA Socrates majd (2006-2013 között) Lifelong Learning programja által elérhető pályázati, nemzetközi együttműködési lehetőségek.

Természetesen nem azt állítom, hogy soha, sehol semmilyen mértékben és formában nem lelhetők fel ezek a közoktatásban, de azt igen, hogy sokkal fontosabbak, mint ahogy a mai oktatás- és neveléspolitika teret enged ezek számára.
Európai és hazai iskolákkal, nemzetközi együttműködésben lefutó projektek generálása és coachingja során, az Esély-Élmény Program keretein belül szerzett tapasztalatainkat összegeztem az E.C.O.A.P.E. projektben.

Az Esély-Élmény Programról

Ez a program a MOSTart Nemzetközi Kulturális Közhasznú Egyesület (http://mostart.org) vezetésével 2005-ben kezdődött és 2012-ig tartott. A MOSTart által kezdeményezett program kiemelt célcsoportja az LHH kistérségek közoktatási intézményei és a vonzáskörükbe tartozó civilek voltak. Ezeknek az intézményeknek olyan nemzetközi pályázási lehetőségeket[7] segített elérhetővé és felhasználhatóvá tenni, amelyekről vagy nem hallottak korábban a célcsoport tagjai, vagy a rájuk címkézett „hátrányos helyzetet” olyan mértékben és módon élték meg, hogy még csak nem is mérlegelték, hogy megpróbálkozzanak élni ezekkel a lehetőségekkel.[8]

Ez alatt az időszak alatt (2005-2012) az Esély-Élmény program keretei között több mint száz projekt született, közel hetven magyarországi oktatási intézmény számára, projektenként négy-hat európai partnerintézménnyel együttműködésben. A magyar intézmények a projektjeik futamideje alatt (informális) képzést kaptak. Ennek során, egyéb elméleti és gyakorlati ismeretek mellett, a fentebb felsorolt értékekkel is találkoztak, majd ezeket a projekt produktumaiként vagy annak közvetett hatására beépíthették az oktatási, pedagógiai tevékenységükbe, a tágabb közösségük (lakóhelyük) életébe, annak mindennapjaiba.

A továbbiakban röviden bemutatom a közvetített értékek, az Esély-Élmény keretein belül generált projektek és az intézmények kapcsolódási pontjait: a társadalmi tőkét, a rendszerszemléletet, a David Bohm-féle párbeszédet és az abduktív projekt-coaching módszert.
Mindenekelőtt meg kell jegyezni, hogy magukról a pályázati formákról hiteles információkat a TEMPUS Közalapítvány honlapjáról (http://tpf.hu) kell beszerezni. Az E.C.O.A.P.E. projektnek és az Esély-Élmény programnak nem a pályázati formák népszerűsítése volt a célja, (ezt a feladatot kizárólagosan a TEMPUS Közalapítvány kell, hogy végezze és végzi) hanem a fentebb felsorolt értékek közvetítése. Csupán ennek az érték-közvetítésnek váltak eszközeivé az EACEA Socrates és LLP fentebb említett alprogramjai, pályázatai. Természetesen ezek az alprogramok a mai napig képesek betölteni az értékközvetítés szerepét, függetlenül az egyes projektek-pályázatok konkrét témájától.

A ’társadalmi tőke’ (Putnam) és a pedagógusok

Azok a (LHH kistérségi) pedagóguskollektívák, amelyek korábban hozzászoktak, hogy ne foglalkozzanak bizonyos (a felkínált nemzetközi pályázati) lehetőségekkel, mert elhitték magukról, hogy nem képesek megfelelni az (projektek lebonyolításával járó) elvárásoknak és feltételeknek (most nem elemezve ennek a tévhitnek az eredetét), a nemzetközi együttműködésekben lebonyolítandó projektek által, melyeket az Esély-Élmény programban kaptak, kész helyzetbe lettek bedobva[9], amelyet meg kellett oldaniuk. Ezt a helyzetet a részükről csupán egy döntés kellett, hogy megelőzzön, a változásra való készség (nyitottság) elkötelezett, szerződéses vállalása[10].
 Filozofikus megfogalmazással: a semmibe való ugrás vállalása.
Ez a döntés, ez a választás már önmagában is nagy tiszteletet és elismerést érdemel. Ezek a kollektívák megtapasztalták, hogy a ’hátrányos helyzet’, mint olyan, relatív és csupán egy állapot indexelése, és leginkább csak egy hiedelem, amely a korábbi tapasztalatok, gondolatok eredménye, de semmiképp sem jövőt meghatározó erő. Ezt a tapasztalatot a közvetlenül érintett pedagógusok a gyerekeknek és az intézményhez tartozó civileknek is átadták a projektek során.
Visszatérünk a társadalmi tőke fogalmához, amelyet Fukuyama[11] az alábbiak szerint definiál:
„az emberek közötti társadalmi együttműködést, kooperációt elősegítő, mozgósított informális társadalmi normák és értékek együttese, kezdve a reciprocitástól a bizalmon át egészen a valláserkölcsig. A hangsúly két kulcsszón van: együttműködés és mozgósítás.”

A „projektbe vetettség”[12] tudatos vállalása, amely az Esély-Élmény programba való jelentkezéssel, csatlakozással már realizálódott, és a következmények tudatosítása (támogatott, nyertes projekt lebonyolításának kötelezettsége és közös illetve egyéni hasznok realizálódott lehetőségei) felerősítette és felgyorsította a társadalmi tőke működésbelendülését. Nem közvetlenül történt a szakmai közösség, a pedagógus kollektíva fejlesztése, hanem közvetett (közvetített) módon. A szituáció által a közösség önmaga indított el egy folyamatot, amelyben fejlődött (így ez visszafordíthatatlan, irreverzibilis folyamat). Ezt a közvetlen visszacsatolt folyamatot a résztvevők hatékonyabbnak érezték, mint más, korábbi direkt, esetleg központi, akkreditált, idő- és adminisztrációigényes formális képzéseket. A fejlődés mind egyéni mind közösségi síkon megindult. A résztvevő pedagógusok személyes, egyéni változásai a közösség potenciáit is gyarapították. A projekt lebonyolítása során folyamatosan előkerülő ’akadályok’ helyett a közösség ’megoldandó feladatokat’ tanult meg látni, önmaga megtapasztalta, hogy a korábbi ’hátrányos helyzet’ érzésük, ’tapasztalatuk’ csupán hiedelem volt (lásd még a rendszerszemléleti részt alább). A nemzetközi együttműködések során szakmailag is megállták a helyüket. A legtöbb esetben a projektjeikben végzett szakmai tevékenységük minősége az egyes projektközösségekben a legjobbak közé helyezte őket. Ez a tapasztalat természetesen visszahatott az egyéni készségek közösségi szintű hasznosításának intenzitására, erősségére és spontaneitására (önkéntességére).
A kollektíva társadalmi tőkéje erősödött, gyakran előfordult, hogy nagyobb, szélesebb környezetben is kifejtette jótékony hatását a projekt, és települési szinten is megindult a társadalmi tőke fejlődése.
A projektek lebonyolításával járó feladatok megoldása és az eszközök gyakori hiányának tapasztalata spontán megbeszéléseket generáltak. Nem lehetett csupán rendszeres értekezletekre hagyatkozni, hogy ott megoldódjon a feladatok felosztása, monitoringja. Szükség volt olyan együttlétekre, amelyeknek csak tágabb keretet adott a projekt, amikor a részfeladatok feldolgozásához, átgondolásához is még csak közelítettek az érintettek. Nem beszélték át a részleteket előzőleg, nem alakult ki bennük a projekt részleteiről, de az egészéről sem valamilyen megoldási, megvalósítási, megvalósulási elképzelés a projekt nyerését és elindulását megelőzően. Ami ismert volt számukra, az a projekt tárgya, témája, egy pármondatos összefoglaló. Ezekben a beszélgetésekben a párbeszéd egy bizonyos fajtája valósult meg.

A ’párbeszéd’ és a projektek (David Bohm)

 A kötetlen beszélgetések az egyéni készségek és tárgyi, szellemi potenciákat volt hivatott felmérni, feltérképezni. A legtöbb esetben maguk a résztvevők sem tudták, hogy birtokában vannak olyan eszközöknek (szellemi készségek, konkrét tárgyi adottságok, kapcsolati tőkék, analóg alkalmazható probléma-megoldási struktúrák), amelyek felismerése és tudatos használata során és által kiegyenlítődik majd, kompenzálódik az addig ”objektívnek” ítélt hátrányos helyzetük negatív determináló hatása.

Húsbavágó felismerés lett a hátrányos helyzetükkel kapcsolatban is az, hogy „a néma gyereknek anyja sem érti a szavát”. Felismerték a kötetlen párbeszéd, a nem tematikus beszélgetések (viszont nem panaszkodások, nem monológok, nem előadások, nem fecsegések) lehetőségét és igényét, szükségességét.

Sajátos formáját élték meg tehát a kollektívák a ’dialógusnak’. A sajátosságát az is eredményezte, hogy rendszerint nem volt korábbi tapasztalatuk arra vonatkozóan, hogy hogyan is kell egy nemzetközi együttműködésen alapuló projektet irányítani, menedzselni, koordinálni. Továbbá többnyire nem volt kötelező a projektben való részvétel sem, sem a tanárok sem a diákok részéről. Önkéntes alapú működtetést tanácsoltunk ezekben a projektekben az Esély-Élmény program keretein belül. A projektekben résztvevőkre jellemző tehát az önkéntesség (spontaneitás), a tapasztalatlanság, továbbá a konkrét és közös (meta)téma: a projekt megvalósításának feladata. Ezek viszont már nem csupán a hazai partnert, hanem az egész nemzetközi csoportot is jellemezték. Mindenki önként vállalta a projektpartnerséget.

A projekttalálkozókon a szakmai munka mellett sok időt fordítottak arra a partnerek, hogy kötetlenül beszélgessenek egymással. Ezekben a beszélgetésekben mindig jelen volt a spontaneitás is; a közös téma; a reflektálás a projektre, annak koordinációjára, hatására; jelen volt a kialakuló bizalom; természetesen a nyitottság és az eltérő kulturális és gazdasági környezetből való érkezések. Egy kis időnek el kellett telnie ahhoz, hogy rádöbbenjenek arra, hogy vannak alapvető fogalmak, amelyeket a projektmunka elején egyeztetniük kell. Ezek a tisztázások soha nem tematikus, irányított beszélgetésben, konferencián vagy előadás során történtek, mert akkor csak újradefiniálásról lett volna szó, nem megértésről, nem közös jelentésről. Ezek a tisztázások spontán beszélgetésekben folytak, ahol először rácsodálkoztak arra, hogy mást értenek bizonyos, közösnek hitt fogalmak alatt. Ezt a már felnőtt korban és nem tökéletesen megtanult közvetítőnyelv használata is erősítette. A kötetlen beszélgetések során az egymást követő, egymásba fűződő mondataikban, ezekben a ’jelentésáramlásokban’ csiszolódtak, megmosódtak a fogalmak. Közös jelentések, jelentéshalmazok alakultak ki.

Ez pedig feltétele, szükséges alapja minden közös kultúrának. (Többek között ezért van nagyon nagy jelentősége ezeknek az európai nemzetközi együttműködéseknek.) A közös új „hiedelemrendszer”, az új kultúra alakul ki a beszélgetés-folyamokban.[13] A kultúra különböző megnyilvánulásai önállóan is és elemként is mesterséges rendszert alkotnak. Ilyenek a világnézetek és az oktatási rendszer is. Ezekbe beleszületik az ember, a szocializációval tanulja meg öntudatlanul a rendszert felépítő elemek, részek fogalmát, jelentését, funkcióját.

Rendszerszemlélet[14] az iskolában és a projektekben

Más rendszerek mellett, egyebek között az oktatásban is felfedezhető egyfajta „evolúciónista” illetve „kreacionista” gondolkodásmód. (A tanulmány korlátai miatt most nem mutatjuk be azt az összefüggést, amely az Esély-Élmény program és az önmagunk, mint tanuló rendszer szemlélése és ennek fejlesztése között fennáll.) Lehet eleve, az osztályközösséghez képest transzcendens, külső szabályokkal teremteni meg a struktúrát, amelybe be kell illeszkedni, amelybe integrálni kell a „kívül” levőket, maradókat, a „külsőket”.

Ezzel szemben, lehet biztosítani olyan helyzetet, olyan körülményeket (nem teremteni, nem kialakítani), ahol a képzelőerő és a kreativitás (vö. Rorty[15]) adja az energiát a részek, az elemek (tanulók, diákok, gyerekek) számára, hogy egy újabb, bonyolultabb, komplexebb egészet, szerveződést alakítsanak ki, fejlesszenek magukból, maguk köré. Nyitott, önfejlesztő, önépítő rendszer, (disszipatív) autopoetikus[16] rendszer ez. Tanuló közösség.[17]

Az emberi, egyéni képzelőerő a szabályok megismerése/elfogadása/alkalmazása helyett a saját, korábbi (óvodai, otthoni, néhány baráti, egyházi, templomi) közösségeinek, mint rendszereinek határait bővíti ki egyre nagyobb ívben (vö. Fibonacci-sor, fraktálok.) Pár éve meghalt társadalomfilozófus Richard Rorty szerint az új erkölcs ereje abban áll, hogy minél nagyobb rendszerben legyen képes az ember közösséget elképzelni és ezáltal azt megalkotni, és ha/amikor/amennyire ez sikerül, akkor annál erkölcsibb lénnyé válik.[18]

Nem mindegy, hogy az-e a célja az iskolába járásnak az iskolakötelezett gyermek számára, akár explicit akár implicit formában fogalmazódik is meg, hogy megtalálja-e a helyét (amennyiben az egyáltalán szabad még) a meglévő rendszerben. Ezt a helyet ebben az esetben keresnie kell. Annak ellenére, hogy az egyik fő eleme, meghatározója ő maga. A másik pedig a környezete összessége. Azt kellene megtapasztalnia inkább, hogy a helye ott „létesül”, ahol ő maga hitelesen, autentikusan és autonóm módon „jelen” van, a többiek számára. Face to face.

Azt kellene megtapasztalnia, hogy a többiek, ha el is várnak tőle valamit, az tulajdonképpen a hiteles, autentikus jelenlét, annak megvalósítása, közös megélése.[19]

Sokkal nagyobb jelentősége van a gyerekek, a tanulók aktív részvételének az iskolai osztályok, különórai csoportok, sportcsapatok tagjaiként, egy-egy elemeként azok közösségekké alakításában.

Ha és amikor tisztázódik számukra a kiinduló helyzetet:
·         korosztályuknak térben átfogható, belátható távolságon belüli egyedeiknek csoportja ők, és
          van néhány információ, ami fel kell szedniük magukra, és biztos
·         vannak (további) készségeik, tehetségük, amelyeket fel kell ismerniük, és
·         a maguk és a közösségük előnyére fejleszteni és használniuk kell, és egyébként is,
·         éljék át, hogy örülnek együtt is annak, hogy megszülettek, és hogy
        találhatnak célt, amely minimálisan elérhető és maximálisan kitűzhető, abban a szituációban, ami adva van számukra mint kötelező, kényszer helyzet,

akkor rájuk bízhatjuk a továbbiakat. (Valószínű, hogy egy kis coachinggal Summerhilli iskolát generálnának maguk köré, ha hagynánk. Coachingra azért volna szükség, hogy a hozott tudattartalmaikat a lehető legáltalánosabb közös értékre legyenek képesek redukálni. Vagyis csupán módszert mutatna a coach.)  

Ez a séma a projektek tanulók által megvalósítandó részében működött. A tanulók önállóan, probléma-megoldóan, egyszerre (miben ki volt éppen kompetens) analitikusan és holisztikusan voltak képesek felfogni, átlátni és feladatokra osztani a projekttermék megvalósulásához, megvalósításához vezető folyamatot. „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan.”[20] A pedagógusoknak ebben a kockázatvállalás bátorsága volt nagy élmény. Tudniillik a pályázati rendszer nem követeli meg a tökéletes megoldást, eredmény tökéletességét, csak azt, hogy dokumentáltan a résztvevők tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a produktum elkészüljön a cselekvési terv szerint. Tudniillik ez önmagában tanulási folyamat, és nem termelés. A közoktatásban sokszor a kettő összekeverődik. Maga a tanterv, a jó osztály/iskola átlag, a „szép” teljesítmények, ünnepek, rendezvények, előadások, sporteredmények, mind-mind kísértés a pedagógusnak arra, hogy ne a tanulásra, hanem az eredmény-termelés fenntarthatatlan, szellemet, kreativitást felemésztő világába hajszolja, kergesse a tanulókat.

A projektek aktív tanuló-résztvevői találkozhattak más országok diákjaival, körülnézhettek más épületekben, amelyeket tanulásra használnak, tapasztalataikból levonhattak következtetéseket arra vonatkozóan, hogy a korábbi, addigi keretek relatívak, hogy lehetséges más rendszer, amelynek működéseként a tanulás folyamata megoldható, néha még harmonikusabban, mint amibe itthon kényszerültek. Olyan tapasztalatokat szereztek, amelyek segítségével felismerhették, hogy ebben a folyamatban mi relatív, min lehet(ne) és mennyire, illetve hogyan változtatni. Ha mégsem tudták ezeket a változásokat valóban realizálni a konkrét környezetükben, hazatérve, akkor is kapott a kreativitásuk és tágabban a képzelőerejük új energiákat, amelyek új kompetenciákat erősítettek bennük, melyek által új, már elképzelhető, összetettebb, komplexebb rendszerekre lettek nyitottak. A tanulók társadalmi tőkéje fejlődött, a rendszerszemléletük finomodott.    

A tanulók után a pedagógusok esetében az Esély-Élmény program nemzetközi projektjeibe való belevetettségből indulok ki, ezen a helyzeten keresztül mutatom be a civil-szféra lehetőségeit és a közvetített rendszerszemlélet, rendszerelmélet hatékonyságát, fontosságát.

Láttuk, hogy valamely szervezettségben lévő közösségben (rendszerben) vannak reverzibilis, visszafordítható, szimmetrikus és irreverzibilis, visszafordíthatatlan, nem szimmetrikus folyamatok. Amennyiben egy folyamat a rendszeren belül visszafordítható, akkor az idő folyamán nem történik fejlődés, szerveződés, átalakulás, változás, csak oksági, mechanisztikus események sorozata. Amennyiben viszont olyan változás történik egy rendszeren belül, amely egyértelműen egy irányt szab ki[21] az időnek az eseményre, folyamatra vonatkoztatva, akkor egy fejlődésről beszélhetünk, abban az esetben az egy új szervezettség.

Azt is láttuk már fentebb, hogy a projektbe-vetettség a változás-készségének és akarásának tudatos felvállalása (az Esély-Élmény programon belül a résztvevők részéről). Ezek a kollektívák, mivel mindig egy-egy intézmény önkéntes alapon felépülő tanárcsoportja vállalja ezt a változás nem pedig csupán egy-egy elkülönülő, a kiégett, belefáradt tanári karból kilógó különctanár, szóval ezek a kollektívák látják, hogy a jelen, kiinduló állapotukban „nincs esélyük” a projekteket eredményesen lefuttatni. (vö. Checkland)

A SSM[22] változásmenedzsmenthez képest az abduktív módszer alkalmazása hatékonyság és eredményesség szempontjából az LHH kistérségek kollektívái számára azért megfelelőbb módszer, mert bár mindkettő puha eszközöket használ a változás folyamatában, az abduktív módszer a kész eredmény-helyzetet - a már bemutatott feltételekkel - rendelkezésére bocsátja a változást akaróknak. Így nekik csak az utat kell bejárniuk a képzelőerejük, a készségeik és a kreativitásuk (a társadalmi tőkéjük fejlesztésével) megfelelő, az Esély-Élmény tréningen fejlesztett használatával.

A képzelőerő és a kreativitás viszonyát itt tisztáznám. A kreativitás már mérlegel, tekintetbe vesz, figyelembe vesz és alkalmaz körülményeket, készségeket, adottságokat. A képzelőerő ehhez képest - költőien - szárnyal, „fantáziál”. Olyan és akkora energiákat hordoz, amelyek elvesznek, ha nem képes a képzelőerő birtokosa átadni magát a hatásának. A képzelőerő szárnytollait a létezés szeretete, a saját életért érzett hála és aziránt érzett öröm növeszti.

Az Esély-Élmény programban résztvevők között sokan vannak, akik átélték azt, hogy amit ma tesznek, azt féléve még nem is tervezték, egy éve pedig még csak el sem merték képzelni (frusztrált körülmények között, mert elhitték, amit elhitettek velük, hogy bűnösök, hogy hátrányos helyzetűek, hogy nincsenek esélyeik).      


Abduktív projekt-coaching helye az oktatásban[23] (2013)

     Ismét visszatérek a rendszerszemléleten belül megismerhető Checkland SSM (Soft systems methodology) módszerére.

Egy rendszerben, ha valamilyen problémát érzékelnek, akkor igény és szükség fogalmazódik meg a változtatásra, változásra. Ez esetben ajánlott, ha bármely cselekvést megelőz egy elemzés.

Mivel az oktatásban, mint rendszerben az előforduló problémák, ha nem technikai jellegűek, azaz nem könnyen és pontosan körülhatárolhatóak és vagy megoldható, mert van rá keret, vagy nem, a kiindulási és az érkezési helyzetek nem lehetnek teljesen tisztázottak. Ezért nem lehet „kemény” módszerrel módosítani, beavatkozni.
(Nehezen tudom elképzelni, hogy bárki olyan pontosan meghatározhatná az oktatási rendszerben a problémát, hogy indokolt és elfogadható legyen szakmailag – pedagógus és coach szemmel – a kemény módszer alkalmazása. Inkább csak átgondolatlan kinyilatkoztatásokról lehet szó, akár a hatalom akár valamely tekintély részéről.)
        Checkland módszerét részletesen bemutatja Vecsenyi János tanulmánya.[24] Erről többet nem kívánok írni, csak utalok rá. Az SSM módszerhez hasonlítható az abduktív projekt-coaching is. Az abdukció fogalma Peirce előtt már előfordul egyes filozófusoknál, de nem alkottak ezzel rendszert. Charles Senders Peirce volt az, akinek célja volt, hogy szisztematikusan kidolgozza az ismeretszerzés, a következtetés ezen, elődei által mostohán kezelt módját. Olyan eredményekre jutott, amelyeket itt az idő feldolgozni és alkalmazni a gyakorlatban. Mellékesen, ennek a felismerésnek következményeként, jeleneként lettek népszerűek House doktor és Sherlock Holmes alakjai könnyen emészthető televíziós sorozatokban.
        Az E.C.O.A.P.E. Esély-Élmény programja résztvevői közül elsősorban a felnőtteket érinti ennek a módszernek – az abduktív projekt-coachingnak – az alkalmazása. A tanulók is részt vesznek a folyamatban, de számukra még nem változtatásról, rendszerfejlesztésről van szó, csak másként cselekvésről, valami új, konkrétan: nemzetközi projekt-tevékenységről. Azért lehet ezt mondani, mert ők még aránylag rövid időt töltöttek a rendszerben ahhoz, hogy bizonyos sémák erősen rögzüljenek bennük, annyira, hogy módszeresen kelljen azokat megváltoztatni, illetve működésüket, hatásukat megtörni.

            Az elemzéshez meg kell figyelni a kiindulási és a kívánt célállapotot. Nehézség támad ezzel a megfigyeléssel kapcsolatban, mivel a megfigyelő közelről érintett abban, amit vizsgálódása tárgyává tesz. Mondhatni, hogy maga a szemüvege is hozzá kellene, hogy tartozzon a vizsgált helyzetekhez, de ezt nagyon nehéz és időigényes még egyes embernél is megtenni, illetve elérni, nemhogy egy kollektívánál, amely előtte van akár a Bohm-i párbeszéd rendszeres gyakorlásának.

            Az abduktív coachingban az eredmény-állapot olyan pontos elképzelése, amely kívánatos az elemzéshez, nem a partnerek feladata. Mi biztosítunk a programon belül számukra egy olyan helyzetet, pontosabban folyamatot, amelyben már realizálódott állapotként tapasztalja meg a korábban kívánni sem mert, de máshonnan ismert cél-állapotot. Ebből a már megtapasztalt állapotból visszafelé következtet, egészen a kezdeti állapotáig, és lépésről lépésre rakja össze az elemeket: a nem hasznosított egyéni és társadalmi készségeket, tőkét, és vonja le végül azt a következtetést, hogy lehet, valószínű, hogy egyedül is el tud(ott volna) oda jutni, ahonnan most visszatekint. Csak az eredeti attitűdön kellett volna változtatnia, és beindult volna a képzelőerő és a kreativitás. (Megjegyzem, hány és hány esetben lehetünk ilyen bártortalan, sémába-ragadt, tehetetlen emberek, coach nélkül, hány és hány út és lehetőség marad élmény nélküli a számunkra!) Ehhez a következtetéshez nagyon kreatívan kellett cselekednie és gondolkodnia, elemeznie. A folyamat fordított, az elért eredmény adva van, abból következtet abdukcióval visszafelé felismerve, megismerve kreatív megoldásait, melyeket alkalmazott, és ezáltal a képzelőereje a megszokott sémákat, a sajátjait meri áttörni. Megtapasztalja, hogy az előfeltevései relatívak, csupán tudati állapotok, megtapasztalja, hogy mindaz működik illetve működhet (megvalósulhat) az életében, amiről korábban még csak képzelődni sem mert, és már tervezni is tudja a részleteit.

Ez tehát az abduktív projekt-coaching. Európában ehhez hasonló coaching módszert kettőt ismerek (a narratív coaching[25], és a sématörő Sárvári[26]).



[1]  www.ecoape.eu, European Civil Organisations’ Activity in Public Education, Európai Civilek Aktivitása a Közoktatásban
[3] vö. Putnam
[4] vö. Ludwig von Bertalanffy, Peter  Checkland (ssm), László Ervin
[5] David Bohm által megfogalmazott formában, a demokrácia lehetőségi feltételének értékelt, ’valódi’ párbeszéd
[6] Ezt a módszert az Esély-Élmény program tapasztalatai által formálta, alakította ki a MOSTart alapító-vezető munkatársa (Bajzák)
[7] A Socrates és a LLP programokban kizárólagosan a TEMPUS Közalapítvány által kezelt Comenius, Leonardo és Grundtvig pályázati formákról, alprogramokról van szó
[8]  Ezeknek a pályázatoknak Magyarországon a TEMPUS Közalapítvány a kizárólagos kezelője, www.tpf.hu
[9] amely helyzetbe egyedül csak végigküzdött változással jutottak volna, vö. Checkland SSM technikája
[10] ellentétben bármilyen változásmenedzseléssel illetve szervezet átalakítási folyamattal, fejlesztéssel.
[11] Fukuyama, F. (1999): Social Capital and Civil Society. The Free Press, New York
[12] vö Sartre elgondolását a tervre (projet) vonatkozóan, in: Mi az egzisztencializmus?
[13] vö. Csányi Vilmos interjú az Új Pedagógiai Szemle 2006 novemberi 
[14] Checkland, Luhmann, László Ervin, Csányi Vilmos
[15] Rorty, Erkölcs kötelességek nélkül 
[16] vö. Fjitrof Capra, László Ervin gondolatai (Capra: Az élet szövedéke, László: A rendszerelmélet távlatai)
[18] Rorty, Erkölcs kötelességek nélkül
[19] vö.: A kooperatív, kompetenciaalapú oktatás
[20] László Ervin mottója
[21] vö. László: A rendszerszemlélet távlatai
[22] Checkland: A rendszerszemlélet elmélete és gyakorlata
[23] Ezt a fejezetet 2013-ban írtam hozzá a tanulmányhoz 

[24] I.m. Függelék