vasárnap, november 16, 2014

2013, Vilnius, Erasmus+




Az EU programok által nyújtott, az intézményvezetők számára felkínált lehetőségek az oktatás fejlesztése céljából
Bajzák István, 2013. október 13.

Első lépésként tisztázzuk, hogy az alábbi EU programokról van szó:
Grundtvig, Comenius és Leonardo Partnership. (A viszonylagos bonyolultsága miatt nem vesszük figyelembe a Comenius Regio, a nem kollektív aktivitásra irányuló egyéni fejlesztő, képző programokat).
Fontos tehát, hogy maga a pályázat egyszerűbb és egy közösséget (meg)mozgató legyen.
Ezeknek a projekteknek egészen eltérő közvetlen témái, tartalmi céljai lehetnek. Kapcsolódhatnak egy-egy tantárgyhoz, vagy azok felett átívelő ismereteket dolgozhatnak fel, most nem ez releváns a számunkra. Minket az érdekel elsősorban és első lépésként, hogy hogyan jut el az intézmény oda, hogy nyertesként partnerségben elkezdjen egy ilyen projekt lebonyolítását.
Egy-egy intézményben tehát az ilyen programok elindulását, elindítását több, egymástól lényeges körülményekben különböző, eltérő folyamat előzheti meg. Számunkra most tehát ez a szempont fontos. Ezáltal egy új módszert fogunk bemutatni, megismerni. (Elérhető a regisztráció a képzésre a honlapunkon.)
Ez egyik ilyen megelőző folyamatot a működő, jó kollektívák esetében, hogy az intézmény vezetője, vagy közvetlenül megbízott tanár az vezető (előzetes) választása, döntése alapján lép be vagy generál egy EC projektet. Ez lehet a tanárkollektíva fejlődését-fejlesztését akár közvetlenül (volt Grundtvig, Leonardo, Comenius Regio, stb) akár közvetetten (Comenius partnership) is célzó pályázati program.
A másik gyakorlat a jól működő kollektívák esetében, hogy közösen határoznak megbeszélést követően arról, hogy mi legyen a témája annak a projektnek, amelybe belépnek, vagy amelyet generálnak.
Az eddigi esetekben nem beszélünk arról, hogy előfordulhat belső feszültség, emberi tényezők, lokális és társadalmi, globális kezeletlen emberi vagy szakmai frusztráltságok miatt, és ezek erősen befolyásolhatják a projekt-folyamat tényleges eredményességét. A produktumok megszületnek ugyan, de a közösség bomlófélben van. A pedagógiának alsóbb korosztályok számára ez utóbbi állapota inkább fontos szegmense.
A harmadik gyakorlat a nagyon jól működő kollektívában az is lehetséges, hogy intézményen belüli pályázatot hirdet meg a vezető, melynek eredménye lesz a szavazással kiválasztott két legjobb (a közösség számára legtetszetősebb, szakmailag illetve kidolgozásában a kiírásnak legmegfelelőbb) projekt(ek) tényleges megpályáztatása az illetékes  NA-nál. A kezdeményező kollégák egyénileg felkészülnek és egyénileg vagy már kisebb projekt-teamet alkotva elkészítik a majd beadható/ beadandó pályázatok ’abstract’-ját, ’briefly’-jét, ’summery’-jét. Ezeket értékelik a kollektíva tagjai, mindenki, kivétel nélkül.
Végül van egy olyan helyzet, amely kivételesen a vezetők számára ad lehetőséget a felelősségükre bízott kollektíva fejlesztésére. Ebben az esetben a projekt témája és közvetlen célja a vezető számára, minden minősítés nélkül, CSAK másodlagos cél. Az elsődleges cél az az intézményvezető számára, hogy rendszerszemléletet, a nyitott párbeszédre való készséget, a szűkebb (intézményi) és tágabb (érintett szülők, települési, az intézmény környezetében szereplő civil szervezeti) társadalmi tőkét fejlessze a kollektívában illetve a hozzá kapcsolható tágabb közösségben (szülők, civil szervezetek, település egésze).
Az előzőkről nem beszélnék, mert azok általánosan működnek, azokról mások, máshol sokat és nagyon hasznosan, felkészülten beszéltek, beszélnek. A végzettségem szerint amúgy sem vagyok abban (annyira) kompetens.
Az utolsó az, amit a MOSTart kifejlesztett és az abduktív projek-coachingnak (mint támogató folyamatnak), illetve abduktív-projektmenedzsmentnek (mint végrehajtási folyamatnak) nevezett el.
Ebben az abduktív projekt-coachingban alkalmaztuk a kultúra, a kreativitás és a képzelőerő egymásra ható összefüggéseit. Ezek az összefüggések a kortárs társadalomtudomány, a kortárs filozófusok és etikusok (erkölcstanászok) illetve vallástudósok által időszerűen középpontba helyezett új gondolkodási formát, egy új, az egész Földet átfogó kultúrát segítenek kialakítani, megerősíteni. László Ervin filozófus szavaival fogalmazva meg a korszerű célját ennek a coachingnak: gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan (vö. Kay Livingston előadásával). László Ervin magyarul is elérhető írásaiban megismerhetjük azt a mentalitást, amely a fenntartható fejlődést, a fenntartható emberi szellemi világot (elsősorban nem a gazdaság fenntarthatósága a cél) és az együttműködő, békében egymás mellett élni képes társadalma(ka)t felépítő emberé.  Minimum feltételeket fogalmaz meg a planetáris etikája arra vonatkozóan, hogy a kulturális sokszínűség közvetlen megtapasztalhatóságának és a globalizált gazdasági rendszer és információáramlás korában mely tényezők értékek számunkra a cselekvéseinket, döntéseinket irányítandó. Az EU a saját versenyképességét erősítendő a tudásalapú társadalom kialakítását tűzte ki célul. Más földrészeken (Latin-Amerika. Linch Fundation) a tudatalapú oktatás fejlesztésére került a hangsúly.
Visszatérve a kultúra, a kreativitás és a képzelőerő között fennálló kapcsolatokra, ezek az összefüggések a hétköznapi tantervekből általában hiányoznak, mivel az aktuálpolitikát nem érdekli, a szakma pedig – mondhatni – túlságosan is elfoglalt a tanítás folyamatának azon részével, amely annak tartalmi feladataival foglalkozik, arra figyel.
A pedagógiában, etikában, gyakorlati szervezetfejlesztésben (stratégiai gondolkodásmód) érdekelt és érintett civil szervezetek lehetősége és – mondhatni társadalmi felelőssége, hogy a társadalmi tőke (local community), a rendszerszemlélet és a tiszta párbeszéd készségének fejlesztése bekerüljön az intézmények falai közé, és ezeket ismerő, alkalmazó pedagógusok fejlesszék a jövő társadalmát felépítő gyerekeinket.