Esszém valamennyire kapcsolódik a korábbi (2011-es) témámhoz
(Fjitrof Capra: Az élet szövedéke c. könyv bemutatása). Többnyire azzal
foglalkozom, ami érdekel. Társadalomjobbító szándék nélkül, de mégis az emberi,
tágabb (bár már akár a családszintű[1]) szerveződések jövőjéért aggódva
keresem, olvasom, hogy okos és tanult emberek a tudományok legkülönbözőbb
területein alkotva, ottani összefüggéseket találva hogyan látják az embert,
milyen jövőt „jósolnak" neki, ha olyan marad, amilyennek születik
(önállótlan, maga alá piszkító, követelőző auditíve agresszív törpe, kozmikus
viszonylatban).
Körülbelül ez illik az átlag nyugati emberre is.
Dolgozatom a „halálfaló", „energiavámpír" (disszipatív) ember[2] különböző szintű szerveződéseinek
egy megközelítése az együttélés, a fenntartható (bár nem akarok ragaszkodni az
ember földi élete „értékként" való kezeléséhez, mivel van halál, és nem
tudom, hogy melyik mi, főleg nem egymáshoz való viszonyukat[3]) együttélés kérdése felől, felé.
Tehát alkalmazott etikai, alap-vető alkalmazott etikai a témaválasztás. Talán
még a filozófiatörténettel való foglalkozást is csak ezt követően lehet, vagy
érdemes csinálni, ha nem betanított szellemi segédmunkás akartok maradi.
Az ember a környezetéből kiszipolyoz minden energiát, hogy magán
átáramoltatva a végén a felesleget kivesse magából. Ez, mint látjuk, teljesen
általános természeti törvény. Ésszel bíró szabad lények vagyunk, nem csak
beteljesítjük a belénk programozott ösztönök által a fajunk törvényeit, hanem –
és ez a gondolat is már és csak a szabadságunk következménye – felelősek
vagyunk és felelősségre vonhatóak vagyunk azért, hogy az ily módon, sokszor és
általában még csak a minimális körültekintés[4] nélkül megszerzett „anyagi"[5] energiát miért, milyen célból és
milyen okból használjuk el mások elöl.[6] Ha körülnézünk, ennek a
felelősségére való reflexiót sem látjuk a nyugati emberben. Sem az individuális
szabadságát, sem a kollektív (politikai[7]) szabadságát [8] élő ember illetve közösség nem
veszi tudomásul, hogy másokból, mások kárára él, cselekszik. Ez a meghasonlás
pedig hosszútávon önmaga ellen, illetve az így cselekvő kárára, likvidálására[9] fordul a természeti törvényeknek
megfelelően.
Ez nem új
gondolat. Ha ilyen marad az ember, akkor, mint a Húsvét szigetek polinéz
bevándorló őslakosainak kihalásának – amelyet a vége felé kannibalizmus is kísért
– történetében nem valami csodás dolog volt az ok. Ez a közösség és története a
„legtisztábban példázza az olyan társadalmi katasztrófát, amit alapvetően a
környezet lepusztulása (lepusztítása, a „szerző" hozzátevése) vált ki,
mivel ez a társadalom teljes elkülönültségben élt, idegen hatások gyakorlatilag
nem befolyásolták. Minden, ami történt ezekkel az emberekkel, csakis a helyi
körülmények és saját döntéseik következménye volt. „[10] (kiemelés tőlem)
Dewey
írja hogy'"az én (kivéve, ha a rutin burkába zárkózott) az önlétrehozás folyamatában van, és minden én össze nem
illő ének, összhangba nem hozott természetek sokaságát képes önmagába zárni .[11] Láthatjuk, hogy a
választásaink következménye más is lehetne, elkerülhető a Húsvét szigeti
tragédia. Gaia entrópikusan fogja fel a dolgot, valószínűleg, aminek az lesz a
következménye, hogy mi, emberek nem éljük túl, vagyis a mi szemünkkel be kell
látnunk, hogy kizsákmányoljuk, kiszipolyozzuk a mostani választásainkkal a
környezetünket és egymást.
A választásoknál tartunk tehát, természetes hát, hogy az individuális
választásával együtt az embert, az egész emberiséget választó Sartre
Exisztencializmusához értünk. Egy mai buddhista tanító[12][13] szavaival „Tudatunkban sok szerep
megtalálható -- a hősé, a szerelmesé, a remetéé, a diktátoré[14], a bölcs és a bolond asszonyé, s
még oly sok másé."[15] Majd Sartre folytatja a gondolatot:
„Az ilyen-, vagy amolyan-lét választásával egyszersmind azt is megerősítjük,
hogy választásunknak értéke van, mert a rosszat nem választhatjuk soha; mi
mindig csak a jót választjuk és semmi sem lehet számunkra jó, anélkül, hogy ne
volna mindenkinek az."
„Az önfenntartó
disszipatív rendszer meghatározásából következik a hatékony és nyereséges
viselkedés szükségessége, tehát a játékelméleti modellek alkalmazásához nincs
szükség arra a feltételezésre, hogy az állatokat racionális ágenseknek
tekintsük. Ugyanakkor az önfenntartásra való törekvés általában hatékonyabban
érvényesül a magasabb rendű idegrendszerrel rendelkező állatok esetében. Nincs
tehát az emberi és az állati elme között szakadék, érvelésem éppen a humán és
non-humán szféra közötti kontinuitásra épül."[16] Ez a darwini gondolat egyértelműen
tovább visz Rorty etikájához. „Hasonlóképpen, nem volt olyan időpont, amikor a gyakorlati megfontolás megszűnt volna körültekintés lenni, és specifikusan morálissá vált volna, amelytől-fogva már nem hasznos volt, hanem tekintélyt követelő." Majd
kissé alább így folytatja: „A biológiai fejlődés töretlenül megy át
kulturális fejlődésbe. Evolúciós szempontból a komplexitás az egyetlen különbség a morgások és az értekezése közt."[17]
Mi
tehát, ami az embert megkülönbözteti és etikai, morális létezővé, felelősségre
vonhatóvá teszi?
Rorty
Dewey-ra hivatkozva kijelenti, hogy a nyelv az, ami csak az ember sajátja, s
nem az ész. A nyelv az a közeg, ahol „virtuálisan" reagálhatunk a
környezetünkre, a minket érő hatásokra. Az első artikulált jelek, amelyek azt
voltak hivatottak közölni, hogy jön a kardfogú tigris, ergo gyorsan csomagoljuk
össze az ételt és a tüzet és futás, aki pedig gyenge a saját irhája mentéséhez,
és kötődünk hozzá, mert mi nemzettük vagy minket nemzett, azt segítsük, a
komplexitásában különbözik a mai etikától. A nyelv a közös közeg. A beszédaktus
az a szituáció, ahol akkor lehet eredményt – túlélést – hatékonyan elérni, ha
mindenki ugyanolyan, egyenlő szereplője annak. Az egyformaságot itt nem lehet
ellenőrizni, mindenki csak magában tudja azt biztosítani. Csak a saját őszinte
szándékát biztosíthatja a dialógusba elegyedő a másik felé. Így érthetőbb
Sartre, így érthetőbb a liberalizmus és a demokrácia. Ez kockázat, ezt nem
lehet megvenni, ezt csak előre lehet megelőlegezni. Az új etika, Rorty szerint,
a képzelőerő gazdagodásának és edzésének a gyümölcse. „Közelebbről, az intellektuális és morális haladást nem
az
Igazhoz, a Jóhoz vagy a Helyeshez való közeledésként kell felfognunk, hanem a képzelőerő növekedéseként;.A képzelőerő a kulturális evolúció előretolt éke [cutting edge], az az erő, amely - békés és virágzó korokban - folytonosan abban az irányban hat, hogy az emberi jövő a múltnál gazdagabb legyen. A képzelőerő a forrása a fizikai világegyetemről kialakított új tudományos képeinknek és a lehetséges emberi közösségekről kialakított új elgondolásainknak. Ez az, ami közös volt Newtonban és Krisztusban, Freudban és Marxban - az a képességük, hogy az ismertet ismeretlen fogalmakkal írják le újra. „[18]
Amikor
közösséget tudok felvállalni mindenkivel, bárkivel, aki a környezetembe kerül.
Ha szétnézünk magunk körül, még a családi szinten sincs erről szó. De el kell
menni önmagunkhoz. A saját autenticitásunk megvalósítása és közrebocsátása a mi
erkölcsi kötelességünk. Tudjuk, hogy ez kockázat, de aki meg akarja tartani az
életét, az elveszíti azt, és aki csak elsősorban Isten országát keresi, (értsük
nyugodtan metaforikusan, Isten országa pedig az, ahol minden az, aminek lett a
teremtésben szánva) az minden mást megkap hozzá. A nyugati gazdasági rendszer
egyértelműen kereszténységellenes. ha visszamegyünk az alapító tanításához, aki
még azt is mondta, hogy azzal, hogy mit esznek és mit isznak és miben
öltözködnek, a pogányok törődnek, ti ne így tegyetek.
Kapcsoljuk ki
tehát a reklámokat, a márkákat, égessük el tehát a pénzt, akár.
Legyünk
kreatívak és találjuk ki a bizalom formális eszközét, formáját.
Mi legyen a
bizalom formába öntve?
2012
[1] [1] v.ö. Hegel A szellem
fenomenológiájának kiindulópontját, az úr-szolga viszony, az elismertség
tárgyalását
[2] Dr. Tóth János: 'A disszipatív
ember', 1998, kandidátusi értekezés, bevezető előadás
[3] Hogy melyik van előbb, csak memória
kérdése, van, hogy már arra sem emlékszem, hogy mit tettem pontosan egy hete.
Feltételezhetem tehát, hogy a születés előtt akár egy másik halálból jövök, ki
tudja?
[4] Rorty, Etika – egyetemes
kötelességek nélkül, 1994
[5] Nincs anyag, ezt már tudjuk, csak
energia van, vagyis nincs különbség szellemi és anyagi energia között
[6] Protagórász mondta valahol, idézve
Hamvas Bélát Karneváljából, hogy az eredendő bűne az embernek az, hogy elveszi
más elöl azt a lehetőséget, hogy azzá váljon, ami már ő lett
[7] Az érvényes politikaelméleti
terminológia szerint ugyanis a kollektív (nem individuális) szabadság politikai
szabadság, tartalmát a politikai szabadságjogok teszik; ezek közül is első a
közügyekben való közvetlen részvétel szabadsága. A szabadság - ebben a
hiposztázisában - az individuális szabadság ellentéte, végső kifejletében nem
lehet más - figyelmeztet bennünket Benjamin Constant - mint terror és
diktatúra. Isaiah Berlin: A szabadság két fogalma
[8] Isaiah Berlin: A szabadság két
fogalma, Ford: Bitskey Csaba
[11] Uo.
[13] Jack Kornfield A lélek éneke
írásából című gyönyörű írását: "Kelet-Afrikában van egy törzs, ahol
a gyermek megszületésének idejét nem a világrajövetelének napjától, sőt nem is
a fogantatás napjától számítják. E törzs számára a születés kelte azt a napot
jelöli, amikor a leendő anya először gondol majdani gyermekére. Az anya, amikor
úgy érzi, eljött az ideje, hogy gyermeke legyen, elvonul az erdőbe, és
magányosan ül egy fa alatt mindaddig, amíg bensőjében meghallja gyermeke
énekét. Amint ez megtörtént, az anya visszatér a falujába, és megtanítja az
éneket a leendő apának. Ezután ezzel az énekkel hívogatják a gyereket. Miután a
gyerek megfogant, az asszony a méhében hordott kisbabának énekel, és megtanítja
a dalt a falu bábáinak és öregasszonyainak, akik a vajúdás alatt és a születés
csodálatos pillanatában ezzel az énekkel köszöntik a gyermeket. A szülés után
valamennyi falubeli megtanulja az újszülött énekét. Ez a dal ezután élete
minden fontos pillanatában elkíséri. Ezt éneklik neki, amikor valami baja esik,
ezt éneklik győzelmek, szertartások, felavatások alkalmával vagy a
házasságkötési ceremónián. Amikor élete végén szerettei összegyűlnek a halálos
ágyánál, utoljára hangzik fel a dal."
[14] V.ö. politikai és egyéni szabadság
összeegyeztethetetlensége Berlinnél
[15] Jack Kornfield (link a név alatt), Bölcsességek --
365 buddhista bölcsesség az év minden napjára
[16] Dr Tóth János: A disszipatív ember,
értekezés, bevezető előadás
[17] Rorty: Etika – egyetemes
kötelességek nélkül, In: Filozófia és társadalmi remény, L'Harmattan, 2008,
108. oldal
[18] U.o. 122.