Mottó:
Lét és idő, 4.§
Bevezetés
1. Heidegger olyan
alapos, hogy elvárható tőle és joggal az, hogy hiánytalanul írja le a
kérdés-feltevés körülményeit, kontextusát. Amit Heidegger megállapít a
kérdésről nagyjából a következő: van a kérdés kiindulópontja, a kérdés
megfogalmazása, a kikérdezett, a kérdezett, amilyen témában, akit amiről/akiről
kérdezek. Ki a kérdező? Ez egy „általános tudatban” lezajló belső, megosztott
ál-„beszélgetés”, dialógus? Számomra úgy tűnik, hogy nincs valódi kérdező csak
kikérdezett, pontosabban nincs elkülönítetten meghatározva egyik és
másik.
A
létfeledés átmegy „kérdező-feledésbe”. „A fenomenológiai filozofálás
egyvégtében a tudat tartózkodásának biztosítása a valóságtól, ami rajta kívül
van. Visszahúzódás az epochén belül a tudat mind belsőbb zugaiba, az egyre
összébb zsugorodó tudatban.”[1] Heidegger egész
rendszeréhez elegendő egyetlen tudat, egyetlen ember. „Heidegger közelebb áll Nietzschéhez;
mint Kierkegaardhoz; írásaiból ugyanaz a jéghideg magány árad, mint a
Zarathusztrából. S aki valóban átéli „Isten halálát", az nem lehet olyan
nyugodt és közömbös, mint Heidegger (Holzwege, Frankfurt 1950, 235. o.), aki
szalonképessé tette a semmit az emberi gondolkodásban ….” [2]
2. Véleményem szerint Heidegger és követői számára felmerülő és
megválaszolatlan kérdés abból adódik, hogy nem teljes a „kérdés-feltevés”
analízise. Vagy ellenkező irányból, mivel bizonyos körülményekkel és saját
tulajdonságaival nem akart szembenézni (Hanna Arendt véleménye Richard Wolin
szerint[3]) (t.i, gyengeségből) ezért eleve
úgy határozta meg a „kérdés-feltevést”, hogy ne kerüljön etikailag
nyilvánvalóan, a saját maga számára is elgondolkodtató, vagy akár már
kifogásolható helyzetbe.
3. Nos tehát, etikai
tanulmányok folytatása közben (de anélkül is) nem tudom szó nélkül hagyni, mert
zavarba ejtő, hogy a huszadik század egyik legmeghatározóbb gondolkodója
1937-ben is Hitler-köszöntéssel kezdette az előadásait.
A következőkben szeretném kiegészíteni a
kérdés-feltevés elemzését egy olyan mozzanattal, amely, ha megvan, és ez egy
eleve megtett világnézeti döntést követő, akkor nincs megtorpanás, akkor az
analízise, ha nem is Sartre vagy Barth irányában, de továbblendül. És ez a
folytatás egész-ségesebb cselekvésre viheti, ösztönözheti a
gondoskodó-gondolkodót.
Tárgyalás
1.
fejezet
„Minden kérdezés keresés. Minden keresésnek előre irányt szab az, amit keresünk. A kérdezés a létezőnek a megismerő keresése, az ő hogy- és ígylétében. A megismerő keresés "vizsgálódássá" válhat, mintegy annak feltáró meghatározásává, amire a kérdés irányul. A kérdezésnek mint valamire irányuló kérdezésnek van kérdezettje. Minden valamire irányuló kérdezés valamilyen módon tudakozódás valakinél. A kérdezetten kívül a kérdezéshez tartozik a kikérdezett. A vizsgálódó, azaz sajátosan teoretikus kérdésben meg kell határozni és fogalmára kell hozni a kérdezettet. A kérdezettben ekkor mint a kérdezés tulajdonképpeni intencionáltja benne rejlik a rákérdezett, melynél a kérdezés célba ér."[4]
„Minden kérdezés keresés. Minden keresésnek előre irányt szab az, amit keresünk. A kérdezés a létezőnek a megismerő keresése, az ő hogy- és ígylétében. A megismerő keresés "vizsgálódássá" válhat, mintegy annak feltáró meghatározásává, amire a kérdés irányul. A kérdezésnek mint valamire irányuló kérdezésnek van kérdezettje. Minden valamire irányuló kérdezés valamilyen módon tudakozódás valakinél. A kérdezetten kívül a kérdezéshez tartozik a kikérdezett. A vizsgálódó, azaz sajátosan teoretikus kérdésben meg kell határozni és fogalmára kell hozni a kérdezettet. A kérdezettben ekkor mint a kérdezés tulajdonképpeni intencionáltja benne rejlik a rákérdezett, melynél a kérdezés célba ér."[4]
„Én” és a világ, a hagyományban átöröklődött és a mai
napig kulturális örökségként megőrzött és gondosan ápolt szubjektum-objektum
kettősség. De itt (Heideggernél) a világ nem egyszintű a szubjektummal. Nem a
szubjektumon kívüli valami, ez-is az-is létező, hanem mindaz, ami azt
körülveszi, amelyen belül, mintegy tükröződve építve fel magát talál rá közben önmagára
a jelenvaló lét a reflexió, analízis folyamán. A világ-ban-való lét nem a
megismerés, az objektum-szubjektum egyesülése, hanem már gondoskodást jelent.
Jelenvalólétet úgy konstituálja, hogy nem érzi szükségét annak, hogy a
jelenvalólét egzisztenciáját ne pusztán önmagában, magányosan, hanem társas
létezőként analizálja előzőleg.
Nincs megkülönböztetve a válaszadó a kérdezőtől.
Minden kérdésfeltevés tulajdonképpen egy beszéd-aktus. Szükség van a kérdés
feltevéséhez nyelvre, és hogy ne monologizálás legyen a szolipszizmus konkrét
veszélyét kikerülendő, szükséges – vagyis egészséges – a másik, aki
előfeltételezéssel éppolyan strukturált belül, mint az „Én”, aki kérdez.
Heideggernél kimarad a beszéd művelése, a kérdezés közben a beszéd tényleges
közege, az, amire pl Apel és Habermas rátalál (vö. diskurzusetika).
Elismerve Heideggernek a létfeledésre rámutató
analízisének idő-szerűségét és súlyát, észre kell vennünk, hogy ez az apró
hiányosság okozza, illetve – szerényebben - okozhatja a további problémáit az
elemzésének és annak hatástörténetének. Heidegger a sokszor megfogalmazott és
sokat vitatott elidegenedett, technicizálódott, el- Istentelenedett világban
próbálja megtalálni az otthonát. Kortársa, Blumenberg ugyanezt teszi, csak
Istenhez közelebbi szellemmel, és nem nemzetiszocialistaként. Bár Heideggerre
is mondják, hogy felépítette az új templomot, de a szentélyt nem ő alakítja ki,
ha megjönne időközben Isten. De nem fog már megjönni. Az embernek magának kell
megtalálnia, rosszabb esetben kitalálnia, hogy miért legyen tisztességes.
Heidegger sem találja meg azt a biztos pontot az egyén, a jelenvalólét számára,
ezért oldódik fel a közös világban fellelhető többiekkel egy felsőbb tudatban.
Nem meri vállalni a személyes felelősséget, ezért nem nevezte Blumenberg őt soha néven, csak
úgy, mint aki „erdészruhát hord”. Blumenberg vállalja a belevetettség
hősiességét, a helytállást, bár ő sem várja vissza Istent. ((1966) The Legitimacy of the
Modern Age.)
„… miközben Heidegger mindent elkövet annak hangsúlyozására, hogy a
destrukció munkájára az uralkodóvá vált történeti hagyomány ellenében, vagyis
egy történeti közösség hanyatló önértelmezésével szemben van szükség, a másik
oldalon, azaz a hagyományból autentikus módon megalapozott fenomenológiai
eredmények pozitív érvényesítésének meghatározásakor elemzései kevésbé
erőteljesek.”[6] Hanna Arendt is hiányolja Heidegger
analízisének befejezését. De erről alább lesz szó. Egy másik tanulmány is
méltatja Heidegger célját, de az általam jóval egyszerűbben megfogalmazott
hiányosságra vizuális eszközök segítségével és tudományos igényességgel mutat
rá. Addig, ameddig a cselekvésről csupán belső monologizálás közben
gondolkodunk, szerintem elkerülhetetlen csapdába esünk, amikor is
összekeverődik az ontikus és az ontologikus sík.
„… csodálattal és elismeréssel beszélhetünk a Lét és idő magvát
képező intuícióról, az eksztatikus temporalizáció mint centrum nélküli
világképződés (Weltigung) gondolatáról. Joggal lepődünk meg azon, hogy
ez a gondolat még ma is mennyire aktuális, dacára annak a szinte szédítő
távolságnak, amely a heideggeri projektet (Entwurf) kihordó történelmi
pillanatot elválasztja a mi, jelenlegi világban-való-létünktől. Másrészt
viszont, … a reflexivitásnak egy tulajdonképpen dialektikus alakzata …, az „ontológiai
háromszög”, … hivatott az egész mű alapszerkezetét meghatározó
„architektonikai elcsúszást”, vagy egyszerűbben fogalmazva, Heidegger
csúsztatását demonstrálni.”[7] Ezt az alakzatot a dolgozaton kívül
még sokat fogom tanulmányozni.
„A kérdéses alakzatban (ontológiai háromszög) az ittlét (Dasein)
ipszeitása és létének ér-telme (Sinn) azonos magával a létmegértés
projektjével (Entwurf, kivetülés), azaz magával a transzcendentális
sematizációval.”[8] Fantasztikus konstrukció, de
látszik, hogy nincs jelen a másik ember. Heidegger rendszere a monologizáló,
Ágostontól eredően tartó hagyomány csúcsa. A magányos emberi szellem kimagasló
teljesítménye. Szükség is volt erre, mert a hétköznapi világ a
hétköznapiságában embertelenedett el. Egy egész nép volt képes mindenki mást
tárgynak tekinteni. Valahogy ezt meg kellett magának magyaráznia az ahhoz a
néphez tartozó mégis gondolkodó embernek.
„A ittlét ontikus kitüntetettsége abban áll, hogy ennek a létezőnek létében
önnön létére megy ki a játék.” Az én lényege viszonyokkal ragadható meg, a
külső tárgyakhoz, illetve önmagához és a belső szerkezetéhez való viszonyokkal.[9] Az, hogy mi lett a lényeg, mindig
valamilyen választástól függ. Az ember az, amivé teszi magát. Sartre után
szabadon. Tehetem magam társas lénnyé, fogyasztóvá, vagy igazán szellemivé is.
Jelenkorunkban előszeretettel hangoztatják a fenntartható fejlődést, amit –
hála a paradigmák tulajdonságainak, remélhetőleg felváltja – a fenntartható
szellemi fejlődés programja. Nem csak az oktatáson múlik, de erősen igen,
szerintem, hogy lehettünk volna egy meditatív Európa is, nem a mai fogyasztott
ezotéria formájában, hanem másképp. Mindenféleképpen számunkra a másik ember jelen van, Heidegger számára nincs jelen
teljes strukturáltságában, részletességében a számára, csak mint kéznéllevő,
amelyhez a gondoskodáson keresztül kapcsolódik.. Felismeri, hogy „Ez az együttes
jellegű világban-benne-lét az alapja annak, hogy a világot már mindenkor
megosztom másokkal. A jelenvalólét világa közös világ. A benne-lét együttlét
másokkal. Az ő világon-belüli magán-való-létük együttes-jelenvalólét.”[10]Tehát a ’világ’
fogalmában benne van, hogy az ’közös’ világ, de a ’jelenvalólét’ nem jut el a
pluralizmusig. Az utamba kerülő másik emberről nem feltételezi ugyanazt a belső
struktúrát, mint amit önmagában fel-talál. Ezen a ponton lesz izgalmas
továbblépés Buber alapelve (bőven idéztem, aki ismeri, átugorhatja):
„Csak azért tudja kimondani magát az Én, mert eleve megszólítja az örök és
abszolút Te, amely a nagyon sokféle mindenkori véges te által közvetítődik. Buber
nemcsak emberekre gondol, hanem természeti valóságokra is, például egy
fára, továbbá szellemi valóságokra, eszmékre, amelyekből a művészek
közvetítésével lesz mű. Elsősorban természetesen emberek alkalmasak arra, éppen
a kölcsönösség miatt, hogy kialakuljon az "Én" és a "Te"
viszony. Ennek kialakulását mindig a Te kezdeményezi, amely ilyenformán
kegyelmi jellegű, míg az Én és a dolog (es), vagyis a szubjektum-objektum
viszony felett mindig az Én rendelkezik. Mindebből következik, hogy önmagam
teljes megvalósulása csak a Te kegyétől várható, csakis az Én-Te kapcsolatban,
míg a "dolgok világa" (Eswelt), a dolgok előteremtése és kezelése
parlagon hagyja az Én legmélyebb, személyes erőit. "Az egészen őszinte igazság:
a dologi valóság (Es) nélkül nem élhet az ember. De aki egyedül csak ezzel él, az nem
ember" (Das dialogische Prinzip, 38. o.).
Buber nagyon hangsúlyozza a kétféle kapcsolat, az "Én és a Te",
valamint az "Én és a dolog" viszonyának különbözőségét. A mindkét
kapcsolatban szereplő Én csak formálisan azonos: az Én valódi szubzisztenciája,
önmagában való fennállása attól függ, hogy mire irányul: személyre-e (Te) vagy
valami dologra (Es), mert egészen másként éli át önmagát mindkét kapcsolatban.”
(Hosszabb idézet)[11]
Heidegger a Descartes-i Hume-i szkepszist szerintem sikeresen megkerülte
azzal, hogy a teljesen konkrétan létező emberre tekint, a hétköznapi életben
próbálja megállni a helyét. „Egyrészt az ittlét önértelmezése csakis a
legátlagosabb hétköznapiságból indulhat ki. Az ittlét már mindig is otthonos
környezetben találja magát: hétköznapi cselekvéseinek, tevés-vevésének,
gondoskodásának tárgyai között. A létezők számára jelentésteli
utalás-össze-függésekben tárulnak fel. Többnyire és általában saját létét, a
tevékenykedése során feltáruló tárgyak létéből érti meg. Vagyis e tárgyak
elkerülhetetlen visszasugárzásának (Rückstrahlung) fényében saját
létmódját is a kéznéllevő-lét, a meglét, a realitás módján értelmezi.
Belefeledkezve hétköznapi tevés-vevésébe, ügyeinek gondoskodó intézésébe,
önmagára is úgy gondol mint a világban létező tárgyak egyikére.”[12]
„Heidegger jelszava: gyerünk magukhoz az ügyes-bajos
és tárgyilagos dolgokhoz”[13],[14] inkább, mint az
egyéniséggel bíró személyhez. (Vö. Pirandello)[15] „… és mindkét
írásban (Sein und Zeit; Uno, nessuno e centomila) jelen van a személyes
identitásproblémákkal küszködő egyén, illetve fenyegető árnyéka is, alighanem
legnagyobb ellensége, a Senki”[16] Heidegger a dialógus
helyett a monologizálást választotta, annak ellenére, hogy tisztán látta a
különbséget dialóg és monológ között. A szubjektivitás megértésében nem lépte túl az ittlét
izolált önvonatkozását.
„Az egzisztencia annyiban tekinthető az ittlét (Dasein) lényegének,
amennyiben a spontaneitás és receptivitás szintézise benne elgondolható csakis
a saját lehetőségeire kivetülő megértés teljesítményeként.”[17] Itt előbukkan a hitelesség és mai
szóval a zombiság elkerülése. De a Das Man mégis csak az marad, ami. A többség.
Ezzel sincsen semmi gond, ha CSAK a saját életét akarja élni, anélkül, hogy
belebonyolódna társadalmi szerepekbe, politikai szerepekbe, erkölcsi
kérdésekbe, főleg, ami nem a SAJÁT életére vonatkozik. Mivel „lényegéhez”, amit
választása által megvalósít, nem tartozik hozzá a MÁSIK, ezért nem szabadna,
hogy lehetősége legyen a mások életébe beleavatkoznia.
„Ha az ember fogalmának nem része, hogy a hozzá
hasonlókkal lakja be a földet, akkor nem marad más lehetőség, mint valamiféle
mechanikus megbékélés, melynek nyomán az atomizált önmaga számára csak a
természetétől idegen közös alap biztosítható. Mindebből semmi más nem
következhet, mint az, hogy a csak magukra törekvő önmagákat egy Felső-önmagában
[Überselbst] kell megszervezni azért, hogy az elhatározottan elfogadott
bűntől a cselekvés felé valamiféleképpen átmenetet lehessen képezni.”[18]
1963 óta lehetne egy kényszerítő ereje is az Európai
kultúrának, a keresztény értékeke általában elfogadói számára a MÁS-ként
gondolkodás elfogadása, ha nem állítják le Walter Jens által leírt történet
alapján megismerhető boldoggá avatási eljárást, amelyben Iskarioti Júdás volt a
per alanya, és első körben nyert. Rómában leállt a folyamat. Még élt Heidegger,
Barth, Ratzinger. Nem csoda.
„… Heidegger az emberi pluralitás minden formáját az
inautentikus egzisztencia létmódjára redukált,”[19] Szathmári
Kazohíniájában is két trásadalom van, egy a hineké, egy pedig a behineké. A
közeljövő is azt hozza a számunkra, legalábbis lehetősége erősen itt lebeg,
hogy a kreatív, művészettel, kultúrával, filozófiával foglalkozó emberek
lesznek a deviánsak, akiket el kell zárni, mert államellenesek lesznek a
megnyilvánulásaik.
„Távolságtartás, átlagosság, egysíkúvá-tétel –
konstituálja az akárki létmódjaként azt, amit ‘a nyilvánosságként’ [die
Öffentlichkeit] ismerünk. Mindenekelőtt ez szabályoz minden világ- és
jelenvalólét-értelmezést, és mindenben igaza van. És mindezt nem azon az
alapon, hogy kitüntetett és elsődleges létviszonya van a ‘dolgok’-hoz, nem
azért, mintha kifejezetten azzal a képességgel rendelkeznék, hogy átlátja a
jelenvalólétet, hanem mert nem megy bele a ‘dolgokba’, mert semmiféle érzéke
sincs a színvonalhoz és a valódisághoz. A nyilvánosság mindenthomály ba borít,
és az így elfeledettet ismertnek és mindenki számára megközelíthetőnek tünteti
fel.”[20]
„két különböző fajta hierarchia csúszik észrevétlenül egybe: egy kvázi
gyakorlati (morális) rangsorolás az inautentikus és autentikus létmódok között,
illetve egy tisztán teoretikus alá-fölé rendelés a vizsgálódás ontikus és
ontológiai szintje között.”[21]
2. fejezet
A dialógus hiánya a pluralizmustól való félelem. Etikára nincs szükség ott, ahol mindenki egyforma, ott csak szabályok vannak, működési előírások. Mint Kazohiniában. Vagy a Szép új világban. (Szathmári korábban írta!) Az etika alapja pedig már Platónnál is a dialógus-helyzet, a két egyenértékű párbeszéde, ahol egyeztetnek. Heideggernél annyira egyenértékűek, hogy már nincs is különbség, ezért elég egyet leírni közülük.
A dialógus hiánya a pluralizmustól való félelem. Etikára nincs szükség ott, ahol mindenki egyforma, ott csak szabályok vannak, működési előírások. Mint Kazohiniában. Vagy a Szép új világban. (Szathmári korábban írta!) Az etika alapja pedig már Platónnál is a dialógus-helyzet, a két egyenértékű párbeszéde, ahol egyeztetnek. Heideggernél annyira egyenértékűek, hogy már nincs is különbség, ezért elég egyet leírni közülük.
„… Heidegger az emberi pluralitás minden formáját az
inautentikus egzisztencia létmódjára redukált,”[22] Nincsenek innentől
kezdve etikai-erkölcsi kérdések, csak szabálykövetés, amit kamerákkal lehet
ellenőrizni. A különböző „kukkolós” műsorok is csak arról szólnak, hogy a tömeg
szokjon hozzá ahhoz, hogy figyelhetik. A művészek veszélyesek, a Brasil,
Dürrenmatt, Fehér Klára, stb, mind reflektáltak már erre a veszélyre. Akkor
érdekes olvasmány, film, vagy legfeljebb elgondolkodtató negatív utópia volt.
Ma a mindennapi életünk aktuálpolitikai hírei. Remény van még arra, hogy ezek a
víziók ne valósuljanak meg, ilyen reményt táplál az is, hogy éppen a Heidegger
nyelvét beszélők számára lett egy civil ember társadalmi tekintély és vezető.
Valami történik ma, ami illeszkedik Heidegger által leírt Das Man és társadalma
témájába. Ezért mindenféleképp érdemes felvérteződni a kortárs etikai
gondolkodók rendszerei segítségével. Lesz mondanivalója a filozófusoknak.
„Az emberek azért szorulnak rá egyre inkább valamely etikára – azért növekszik
a sürgető igény az etika iránt –, mert egyre kevésbé tudják, mit kell tenniük
az életben. Az emberi ittlét ontológiája veszi át Heidegger számára az etika
szerepét, az az ontológia, melynek kiindulópontja ugyanakkor etikailag
motivált, amennyiben az autentikus egzisztencia talajáról lázad az emberi
ittlét önelfedése, önelidegenedése ellen.”[23]
De miért kellett még 1937-ben is Hitlert köszöntenie a
hallgatóinak az előadásai elején?
„Mi, akik tisztelni óhajtjuk a gondolkodókat, még ha
lakóhelyünk a világban van is, nem tudjuk nem feltűnőnek és zavarónak találni,
hogy Platón és Heidegger, amikor az emberi dolgok világába léptek,
türannoszokhoz és Führerekhez fordultak. Ezt azonban nem szabad csak a kor
körülményeinek, még kevésbé az adott jellem vonásainak számlájára írni, hanem
inkább annak, amit a franciák úgy neveznek, hogy déformation
professionelle... [24]
Rá kell lassan jönnünk, hogy aminek ma aktuálpolitikai
vonzatai vannak, amit divatos kifejezéssel paradigmaváltásnak is lehet mondani,
ami egyértelműen kötelez már minket a hétköznapjainkban, az már akkor is
látható volt, és probléma volt. A „tömegek” együttélésének nem biztos, hogy a
legmegfelelőbb formája a demokrácia. Persze, el kell különíteni az optimálist,
ami „egy nevetséges ember álmában” is előkerülhet attól, ami gyakorlatilag
megoldható. Nem lehet kötelezni senkit arra, hogy részt vegyen egy
párbeszéd-helyzetben, ahol elváratik tőle a Descartes-i józan eszének igényes
használata. A kereszt tövében is birkanyáj legelt tova Fellini filmvásznán. Nem
működőképes a demokrácia, akárkinek, a Das Man-nak.
„Számomra ma az a döntő kérdés, hogyan rendelhető hozzá egyáltalán valamely
politikai rendszer a technikai korszakhoz, és melyik lenne az? Nem tudom a
választ erre a kérdésre. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy ez a demokrácia. „[25]
Szerintem sem. Már idéztem Szathmári könyvét, a kettős
társadalommal. Fel kell tudnunk ismerni az idők jeleit, mert bár nem a saját
létünkre, de a gyerekeinkére biztos mennek ki a dolgok.
Összegzés
1.
Mit lehet ezután tenni? Tanulni Habermastól diskurzusetikát, érvelés-kultúrát,
keresni az üveggyöngyjátékok megnyilvánulásait, igyekezni a napi kontrasztok
mellett az „Én-Te” struktúrát fellelni, szemléletünkben alkalmazni. Heideggert
végiggondolni az Arendt-féle „nagy lehetőség” után „‘világ’ kategóriája
analitikájának további meghatározottságai kapcsán rója fel Arendt, hogy
Heidegger elmulasztotta legmélyebb meglátásainak végiggondolását. „[26]
2.
A következő nagyobb témámban Heideggert és az említett gondolkodókat együtt
kívánom tárgyalni a – szintén említett - Júdás (Walter Jens) esettel.
Szeged 2012
[2] Nyíri Tamás: Heidegger, In: A
filozófiai gondolkodás fejlődése, Budapest, Szent István Társulat (432.)
[4] Lét és Idő, Gondolat, 1989, 91-92.
2.§
[5] „Senki
nem mondhatja azt, hogy senki, anélkül, hogy valaki ne lenne.” (Ezért a
filozófusok ismét feltették a kérdést, csak másképpen) Milne, Micimackó,
(amikor Micimackó megkeresi Nyuszit, de az letagadja magát).
[6] Takács Ádám: AZ
ELHALLGATOTT KÖZÖSSÉG: A TÖRTÉNELEM MEGALAPOZÁSÁNAK PROBLÉMÁJA A KORAI
HEIDEGGERNÉL
[8] Im. skk
[9] Im: skk.
[10] Lét és
idő, 26. §., 247. o
[11] Nyíri Tamás: Martin Buber, In: A
filozófiai gondolkodás fejlődése, Budapest, Szent István Társulat (507-509)
[13] Heidegger: Prolegomena, 178.
(Klostermann, Frankfurt, 1979)
[14] V.ö. Lét és Idő, Gondolat, 1989,
131. oldal
[15] Pirandello: Az ezerarcú ember,
Franklin, Budapest 1943., (eredeti cím: Uno, nessuno e centomila [Egy, senki és
százezer] 1926),
[16] Kaposi Márton: Pirandello és
Heidegger a rejtőzködő személyiségről, in: Descartes, Kant, Husserl, Heidegger,
Atlantisz, 2002
[18] Vö: 4.
[19] Arendt,
„What Is Existenz Philosophy” in. Arendt: Essays in Understanding,
181–182. o.
[20] Lét és
idő, 27.§., 260. o.
[22] Arendt,
„What Is Existenz Philosophy” in. Arendt: Essays in Understanding,
181–182. o.
[23] Fehér M. István _ Hermeneutika, etika,
nyelvfilozófia: „Lásd ezzel kapcsolatban Jean Grondin: „Ifjúhegeliánus és etikai
motívumok a fakticitás heideggeri hermeneutikájában”.In Fehér M. István
(szerk.): Utak és tévutak. A budapesti Heidegger-konferencia előadásai.
Budapest. Atlantisz, 1991, 213., 217. o.”
[24] A ‘világ’ fogalma Martin
Heidegger Lét és idő című művében, SEYLA BENHABIB In: Seyla Benhabib, The
Reluctant Modernism of Hannah Arendt (Thousand Oaks, Calif.: Sage
Publications, 1996.); 17. lábjegyzet: Arendt, „Heidegger at Eighty”, New
York Review of Books 17, no. 6. (1971), transl. by Albert Hofstadter, 50–54. o.
Eredetileg német nyelven jelent meg: Merkur 10. (1969): 893–902. Új kiadás:
Michael Murray, ed., Heidegger and Modern Philosophy, New Haven, Conn.,
Yale University Press, 1978. 293–303. o. A hivatkozás erre a kiadásra utal.
303. o.
[25] Reiner Schürmann:
Heidegger a létről és a cselekvésről: az alapelvektől az anarchiáig, Ford: Vajda Mihály,
[26] A ‘világ’ fogalma Martin Heidegger Lét
és idő című művében, SEYLA BENHABIB,