Bevezetés
„Sok van, mi
hátborzongató,
De az embernél
nincs semmi hátborzongatóbban otthontalan. …
Szolgáivá tette okos leleménnyel
A hegyek meg a rétek állatait, …
…..a törvényt
Tanulja, a városrendezőt,
…. mindenben ügyes,
Ha akármi jön, ám a haláltól
Nem tud menekülni,
De gyógyírt a nehéz nyavalyákra kigondol.
Ha tud valamit valaki,
Mesteri bölcset, újszerűt,
Van, ki a jóra, van, ki gonoszra tör vele.
Ki a földnek törvényeket ad,
Jogot, mit az isteni eskü véd,
Az a városban az első; de hazátlan,
Akinek mindig a nemlétező a létező.
Tűzhelyemnél nincs helye.
Ne ossza meg tervét sem az velem, ki így cselekszik”
A hegyek meg a rétek állatait, …
…..a törvényt
Tanulja, a városrendezőt,
…. mindenben ügyes,
Ha akármi jön, ám a haláltól
Nem tud menekülni,
De gyógyírt a nehéz nyavalyákra kigondol.
Ha tud valamit valaki,
Mesteri bölcset, újszerűt,
Van, ki a jóra, van, ki gonoszra tör vele.
Ki a földnek törvényeket ad,
Jogot, mit az isteni eskü véd,
Az a városban az első; de hazátlan,
Akinek mindig a nemlétező a létező.
Tűzhelyemnél nincs helye.
Ne ossza meg tervét sem az velem, ki így cselekszik”
(Szophoklész: Antigoné, Heidegger fordításában (Matura)
javítva, kiemelések tőlem)
Sartre szövegét olvasva eleinte nem tudtam
megfogalmazni, hogy mi, de valami nem volt számomra kerek egész. Olyasmit
éreztem, mint amikor bonyolultabban mondanak el valamit, mint ahogy az
ténylegesen elmondható lenne. Ezzel a jelenséggel elég gyakran találkozom. Majd
egy egészen más alkalommal Heidegger tanulmányának egy része ismét a kezembe
került (Blumenberg-szemináriumon), és ami eddig elkerülte a figyelmemet, mert
nem is volt lehetőségem arra, hogy ne, az a szóhasználat összecsengése, a
’terv’-nek nevezett valami magára vonta azt. Na de mi is ez a ’terv’? Mit
jelent? Mit értsek alatta? Természetesen Sartre verziója érdekelt, bár mindkét
szerző szövegében fontos. Ennek kifejtése a dolgozat tartalma. Először
bemutatom, hogyan bizonyosodtam meg arról, hogy ez jó téma lesz, majd a
’projet’ ismertetésével folytatom.
A dolgozat célja kettős. Egyrészt vázlatot készíteni
egy későbbi, nagyobb munkának, másrészt egy újabb kísérlet, egészen más
formában (vö Heidegger-dolgozatom), alig néhány idézettel, gyakorolandó az
etikai-filozófiai dolgozatírást.
Tárgyalás
1. A ’tervről’, a keresés történetéről.
Az első
lendületet kihasználva (hogy nem csupán a ’terv’ hanem ugyanabban a sorban a
’cselekvés’ is szerepel, mindez Heidegger elemzésében) elhatároztam, hogy
kiderítem, mi is a ’terv’. Megnézem, hogy a francia nyelvben mikor mit
használnak, és a következőkre jutottam. Épület-terv: ’plan’. Ellenőriztem a
francia eredetiben, hogy szerepel-e benne a ’terv’ (’plan’) szó és milyen kontextusban.
Gyors volt az eredmény: NEM szerepel. Akkor mi a ’terv’? Összevetettem tehát a
fordítást az eredetivel és láttam, hogy a magyarra fordított ’terv’ franciában
nem a ’plan’, hanem a ’projet’. Ez pedig az előzővel szemben az építési terv:
’projet’. Egyértelmű, hogy az egyik egy időtlen, többnyire síkban elhelyezhető
statikus dokumentum, míg a második egy cselekvés-sorozat leírása, kvázi
forgatókönyv, amely bizonyos cél - állapot elérése - kialakítása érdekében a
legoptimálisabbra van hangolva. Az építéssel kapcsolatos párhuzamot indokoltnak
tartottam a hagyományosnak is mondható filozófia-építész hasonlat miatt, és
mert ezt olvashatjuk Arisztotelész Metafizikájában (981b):
„Ezért tartjuk
a tervező építészeket is szakkérdésekben értékesebbeknek és a kőműveseknél
tudósabbaknak és bölcsebbeknek, mert ők tudják az okait is mindannak, amit
alkotnak.”
Tehát Sartre ’terv’-e (eredetiben ’projet’) nem is annyira egy statikus
valami, mint inkább egy dinamikus cselekvés-sorozat forgatókönyv. Ennek pedig
van eleje, kezdete és van vége, célja, és van egy folyamat a kettő pont/állapot
között. (Mellékletben csatoltam a ’terv’-re fordított ’projet’ előfordulásokat,
párhuzamosan idézve a szövegekből.)
2. A projektről.
Szerencsés vagyok ezen a téren, mert 2006 óta (oktatás-fejlesztési,
non-formális oktatási és kulturális) projektmenedzsmenttel foglalkozom, 2009
óta ez kiegészült projekt-coachinggal. Minden projekt három részből áll. (Ahogy
azt a saját abduktív projektmenedzsment tréningünk elméleti hátteréhez
összeállítottam.) Nyilvánvalóan van egy kezdeti, kiindulópont (A),
inkább állapot. Nyilvánvalóan van a tervezett végpont, cél-állapot (B),
és harmadik elemként van a folyamat (AB). A jó projekt nem csak a
-ot, vagy a B-t írja le. A jó projekt nagyon részletesen kell, hogy
foglalkozzon a kiindulási állapottal. Elemezni kell azt nagyon sok szempontból,
hogy a folyamat eredményes, sikeres legyen[1]. Ha valamely szempont kimarad,
akkor a célállapot nem fog megfelelni a folyamat végigvivőjének, nem lesz vele
harmonikus. A célállapot elemzése kevésbé önálló, mivel az teljesen új
hozzám képest. Annyiban vagyok annak része és annyiban a részem, amennyiben
részletesen elképzelem, el tudom képzelni, magam is abban. Az tény, hogy ennek
az állapotnak is fel kell térképezni minden egyes megkülönböztethető
összetevőjét. Valószínű, hogy a kiinduló állapot szempontjai, ha megfelelően
részletesre sikerült, elegendőek itt is. Az új tulajdonságot nem fogjuk tudni
cselekvés és átélés nélkül megfogalmazni, meghatározni. Nem tudjuk addig néven
nevezni, ameddig nem ismerjük. Ez az új dolgok tanulása, non-formális
eszközökkel, illetve keretek között. A külső szemlélőként is jelen lévő
mentor-coach már inkább tudja, hogy mi lesz az az új készség, tulajdonság,
tudás, ami hozzáadódik a cél-állapotban a kezdetihez képest a folyamatot
végig-cselekvőhöz. A folyamat pedig részben improvizatív[2], játékos, spontaneitást is hordozó,
részben pedig kötött, normatív, törvényszerinti, mindenestre több olyan pontja
van, ahol azonos értéket hordozva, de mégis elágazhat egy új út felé, aminek a
vége a cél-állapothoz fog vezetni. A cél-állapot nem azonos a produktummal. A
kiinduló-állapot hordozója és a cél-állapot hordozója ugyanannak kell lenni. Ha
például egy pizzéria létrehozása a projekt, akkor a kiindulópont az a tér,
környezet, ahol az még nincs, a cél-állapot pedig ugyanaz a térstruktúra, de
már ott van egy pizzéria funkciójú épület(rész). Tér-idő hiányában ennél
részletesebben nem fejtegetem a ’projekt’-et, mint olyat.
3. Hármas tagolás szerinti elemzés megtalálható a Sartre-szövegben is.
Ennek megfelelői.
A hármas tagolás visszaköszön Sartre szövegében. Ami egyébként nem olyan finoman
felépített (legalábbis az első három olvasatra), mint mondjuk Wittgenstein
Tractatusa. Sartre kiindulópontja a Descartes-i COGITO[3],
„A kiindulópontnál A GONDOLKODOM, TEHÁT VAGYOK tételén kívül más igazság
nem létezhetik; ez az önmagára találó öntudat abszolút igazsága. Minden
elmélet, amely az embert az önmagára találás pillanatán kívül vizsgálja, először
is az igazságot szünteti meg, mert a kartéziánus COGITO-n kívül minden tárgy
csupán valószínű” IM 63. oldal. Kiindulás még minden olyan, ami megelőzi a
cselekedetet és az elért eredményt, célt. Ilyen tehát a lelkialkat[4] „a lelkialkat nem cselekedet” IM
61, és még sok strukturált környezet, körülmény.[5] [1] „az emberi létmódban legalább
van «emberi egyetemesség. A mai gondolkodók nem véletlenül beszélnek
szívesebben az ember létmódjáról, mint természetéről. Létmód
alatt többé-kevésbé világosan a piori határainak összességét értik, amelyek
megrajzolják alapvető helyzetét a történelemben.” IM 65. oldal
Nem kiindulás „az exisztencia”, de a folyamatos reflexió miatt annak
bármelyik pontjából válhat egy kiinduló pont. Mindenesetre az abszolút
kiindulópont a Descartes-i COGITO marad. A cél-állapot az a priori korlátok
cselekvéssel történő átlépése utáni általános emberi lényeg megformálódása a
személy „arcán”.[6] Ha jól értem. A szubjektivitás csak
egy „kényszerű” kerete, eszköze ennek a folyamatnak. A folyamat pedig egy
sor választás, melyeket cselekvés követ. A szabály, a törvény a cselekvések
folyamán, melyek irányítják azokat, melyek mentén cselekszik a szubjektum nem
kívülről van, amennyiben hiteles a cselekvő, amennyiben hiteles kép, arc kirajzolását
választotta magáról, hanem belső, a választott morál csak a sajátja.[7] Akár József Attila is mondhatta
volna így a sajátja helyett: „az én vezérem bensőmből vezérel.”[8] „A saját törvényét maga volt
kénytelen kigondolni.”[9]
Nos, ez a mű nagyon gazdag és nekem nagyon tetszik.
További részletesebb kifejtése ennek a témának nem célja ennek a
dolgozatnak.
Az EMBER projekt. A fordítók megkönnyíthetik a dolgunkat, ha nem fordítják
le „teljesen” a ’projet’ kifejezést.
Összegzés
Nekiugorva a Google-nak, sok, bár nem annyit, mint Heidegger esetében,
találtam tanulmányokat. Elegendőt, hogy egyben, csak egyben bár, de rátaláljak
egy megérzésemet igazoló fél sorra Almási Miklós előszavában.
„Aztán meg – még egy morzsa – a múlt
önmagától soha semmilyen körülmények között nem válthat ki cselekvést, azaz egy
cél tételezését…”. Folytatása is van, persze, de most csak ezt akarom mutatni.
Merthogy a jövő, a cselekvés jövőt nyitó (realizáló) hatalma volt a mániája és
utópiája. Egyéni szinten a projet, az ember – ha igazi – nemcsak
él bele a világba, hanem valamit akar, célja van, a jövő rabja. A gondolat
ebben a műben még csak felcsillan. Később lesz fontos sartre-i fogalom. Csak
hát a projet eltűnt és közhely lett, ma már egy pizzéria bővítése
is projekt lehet, az önmagából önmaga jövőjét választó ember valahol
elveszett a lehetetlenségek kicsiny boltjában.”
Megnyugtató volt ez számomra, bár kutatásommal annak lehetőségét nem tudtam
kizárni, hogy található-e más magyar fordítása Sartre szövegének illetve abban
a ’plan’ szót hogyan fordítja a fordító. Vagyis hogy az észrevételem mennyire
eredeti.
Kitekintés: A hármas elemzés feltérképezése a filozófiai gondolkodásban. Ez
nem rossz dolgozat-téma. (Én nyitott vagyok ezt kidolgozni, bár van egy másik
témám, amellyel szeretném megkeresni.)
Konklúzió: Aki nem ért egyet Sartre-ral, az igazolja őt. A-ból B-be nem
csak egy úton lehet eljutni. Több ’terv’ van.[10] Minden autentikus embernek van egy
sajátja. Heidegger is egy tanítványának azt mondta, hogy „nem értett meg engem,
ha azt hitte, hogy haragszom, mert más utakon jár, mint én”.
2012, Szeged
(Csatlós János
fordítása, Mátrai László előszavával, Studio Reprint kiadás)
[1] „Az ember nekivág az életének,
kirajzolja arculatát és ezen az arcon kívül nincsen semmi. Persze, hogy ez a
gondolat rosszul esik azoknak, akiknek nem sikerült az életük” Sartre, Ex. 59.
oldal.
[2] Dunkel N. Norbert, Törvény
által szabadon, http://www.c3.hu/~gond/tartalom/21-22/jegyzetesek/dunkel.html
[3] „A kiindulópontnál A GONDOLKODOM,
TEHÁT VAGYOK tételén kívül más igazság nem létezhetik; ez az önmagára
találó öntudat abszolút igazsága. Minden elmélet, amely az embert az önmagára találás
pillanatán kívül vizsgálja, először is az igazságot szünteti meg, mert a
kartéziánus COGITO-n kívül minden tárgy csupán valószínű” IM 63. oldal
[4] „a lelkialkat nem cselekedet” IM
61.
[5] „az emberi létmódban
legalább van «emberi egyetemesség. A mai gondolkodók nem véletlenül beszélnek
szívesebben az ember létmódjáról, mint természetéről. Létmód
alatt többé-kevésbé világosan a piori határainak összességét értik, amelyek megrajzolják
alapvető helyzetét a történelemben.” IM 65. oldal
[6] „E szerint, bár az erkölcsiség
tartalma változó, ennek az erkölcsiségnek egy fajában van egyetemesség.” „az
emberi létmódban legalább van «emberi egyetemesség.” „egyik sem lesz
számomra teljesen idegen, mert mindegyik kísérlet arra, hogy áthágjam,
kitoljam, tagadjam, vagy elfogadjam ezeket a határokat. Következéskép minden tervnek,
még a legegyénibbnek is, egyetemes értéke van.” „Ebben az értelemben
mondhatjuk, hogy az emberben meg van az egyetemesség, amely azonban nem
meghatározott, hanem úgy kell folytonosan kialakítani. Az egyetemességet
alakítom ki, mikor megválasztom magam; akkor is ezt teszem, mikor bármely
korhoz tartozó más ember tervét megértem.” (IM. 66 skk)
[7] „A szabad elkötelezés keretein
belül bármit választhatunk.” „ Az ember önmagát alkotja meg, előre rendelve
nem létezik, morált választva alkotja meg önmagát és a körülmények olyan
nyomást gyakorolnak rá, hogy nem lehet meg anélkül, hogy morált ne
választana.” IM. 66. skk
[8] József Attila, Levegőt!, AZ utolsó
két strófa Sartre-i,
http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/jozsefa/levegot.htm
[9] IM 72. oldal
[10] „Az európai ember mindenki tervét,
még a kínaiét, indiánét, vagy négerét is megértheti. Ez azt jelenti, hogy az
1945-ös európai egy általa felmért helyzetből ugyanúgy vetheti magát saját
határai felé, mint ahogy újra kezdheti önmagában a kínai, indián, vagy afrikai tervét.
Minden tervnek megvan az egyetemessége, amennyiben minden ember
képes minden tervet megérteni. Ez egyáltalában nem azt jelenti,
hogy ez a terv egyszer s mindenkorra meghatározza az embert,
hanem, hogy máskor is újra fellelhető.” IM 66. oldal