péntek, november 14, 2014

Hogyan is lehetne jobban írni a párbeszédről, mint egy lejegyzett párbeszédben?


Ezért kiválasztottam egy párbeszédet[2], és csatlakoztam hozzájuk - a résztvevők utólagos engedelmével - a Parco del Colle Oppión üldögélve. (A lejegyzett beszélgetés két napon át tart, nekem az első nap délutánján és estjén volt csatlakozni szabadidőm.)
Most mégsem használom a párbeszéd formai eszközeit. Másként alakulna bármely beszélgetés, ha egy új partner csak egyszer is hozzászólt volna. 

Ez az írás nem szigorúan vett tudományos munka, de nem is elrugaszkodott csapongás.
"A tudat forradalmát" többször olvasva, széljegyzetekben rögzítettem a hozzászólásaimat, amiket mondhattam volna, talán érdekesnek is találták volna némelyiket, majd ezeket tematikusan összeválogattam, így született meg ez az írás.
Lehetne az (al)címe:



Széljegyzetek egy párbeszédhez a párbeszédről.


Bevezető


Minden a tudattal foglalkozó nyugati gondolkodó számára közös kiindulópontként[3] elfogadható, de legalábbis elképzelhető alapnak tűnik Descartes cogito-élménye,[4] és elképzelhető, hogy találnak közös megbeszélhető pontokat az odavezető útban is.
A beszélgető partnerek és Sartre is említik ezt az élményt. Ebben (is) közösek.
Lépjünk még tovább Descartes-tal, a Descartes-i hagyományon.
Ismerjük Descartes ’res cogitans’ és ’res extensa’ megkülönböztetett szubsztanciáit. Az ismeretelméleti-ontológiai dualizmus rendszer-próbálkozását. Van egy mű, ahol Descartes egy helyen így ír:
„Talán majd azt mondják, hogy minden testben több olyan részt is szemügyre veszek, amelyek annyira kicsinyek, hogy nem lehet érzékelni őket. És tudom jól, hogy ezt azok, akik érzékeiket a megismerhető dolgok mértékének veszik, nem fogják helyeselni. Ámde nagy igazságtalanságnak tűnik a számomra az emberi okoskodással szemben, ha nem akarjuk, hogy messzebbre jusson a szemnél, és senki sem kételkedhetik benne, hogy vannak annyira pici testek, hogy egyetlen érzékünk sem érzékelheti őket, csupán azt kötve ki, hogy vegye fontolóra, mely testek adódnak hozzá minden alkalommal az állandóan, fokozatosan növekvő dolgokhoz, és melyek azok, amelyek ugyanígy kivonódnak a csökkenő dolgokból.”[5]
Majd folytatja:
„Ily módon megbizonyosodván róla, hogy minden általunk érzékelt test több más, annyira kis testből tevődik össze, hogy nem tudjuk érzékelni őket, …”[6]
Hogy miért nem lépett tovább Descartes az ezekből a kijelentéseiből következő lépcsőfokra, az nem lényeges, de talán érthető, akkortájt életveszélyes lett volna mindent a tudatra, annak működésére visszavezetni. De rendszerébe belefért volna, ha úgy fogalmaz, hogy „az érzékelhetetlen kicsi építőrészekként működő szubsztancia kettős tulajdonsága, a külső szerveződése által létrejövő ’res extensa’, és a belső szerveződése által létre jövő ’res intensa’, ami a ’res cogitans’.[7] Ehhez hozzátéve azt is, hogy ezek: a gondolkodás-tulajdonság és a kiterjedés-tulajdonság nem elhatárolt, hanem fokozatos megjelenésű, tehát nem vagy van, vagy nincs, hanem milyen mértékben van.”
Tehát ha ez a helyzet, hogy maga Descartes is megfogalmazza ezt, akkor semmi nem cáfolhatja azt a feltételezést, hogy tulajdonképpen minden ’res extensa’ visszavezethető a ’res cogitans’-ra, mint alapra, annak valamely működésére.
Nem új keletű ez a gondolat, csak akkor nehéz volt továbblépni vele. 1663-ban már Descartes összes műve az Index Librorum Prohibitorum egy-egy sora lett.[8]

Az új valóságmodell gondolatához, amely kialakulását, kialakítását szükségesnek tartják a beszélgetőpartnerek, a maga részéről kiindulásképpen ennyit tennék hozzá.

Később szólnék arról, hogy minek is látom azt, mint folyamatot, amikor Descartes eljut a puszta ’cogito’ élményéig (Előrevetítem, hogy köze van Sartre ’semmizés’-éhez, és Dienes mátrix-logikájának ’nullázás’-ához.).

A lejegyzett dialógus elé utólag Ken Wilber írt előszót. Itt Wilber idézi a beszélgetésből Peter Russelt. Wilber felteszi a kérdését: „És mi az, amit végkövetkeztetésként elmondhatunk?”, erre válaszként idézi fel Russel szavait: „Valamennyien azon igyekszünk, hogy összeszedegessük azokat a mozzanatokat, amelyekből bizonyságot kapunk, hogy van értelme az életünknek … [9]
Nos, ezzel nem értek egyet, amennyiben a ’van’ az én saját életemtől, az „idő és tér keresztjére feszített”[10] életemtől függetlenül, az én földi létem előtt és után is, akár örökkön létezést jelent. Itt csatlakozom Sartre, Rorty és még sokan mások nézetéhez, hogy az én életem értelme az, amit én adok neki, a saját szabad választásaimmal cselekedve. Vagyis, hogy Krémer Sándor rendszeresen visszatérő filozófiai-etikai figyelmeztetésére utaljak, mindig meg kell nézni, hogy mi az adott gondolkodó ontológiája. Itt érhető tetten, ha akarva-akaratlanul is, de gondolat(-rezgéseket) lop be a rendszerébe a gondolkodó, majd ezekre később következetesen mint szükséges, vagy legalábbis időszerű eredményre, konklúzióra rávezeti rendszerét.
Nekünk elegendőnek kell lenni egy „talp alattnyi” ontológiának. Nem állhatunk szélesebb alapokon, ha a lehető legtöbb embert-létezőt akarjuk lehetséges párbeszéd-partnerként elérni. (És tulajdonképpen a planetáris tudathoz, etikához vezető út, ismét csak Rortyra utalva[11], nem érhető el, ha nem vagyunk képesek akárcsak elképzelni sem a lehető legszélesebb kört érintő együttműködések lehetőségét.[12])
Az embernek nincs időtlen, tőle, a konkrét életétől, élésétől független transzcendens lényege és a konkrét emberi életnek, magától a konkrét éléstől függetlenül, nincs értelme, amelyeket mintákat, parancsokat, szabályokat követve el kell érnünk, meg kell valósítanunk. El kell fogadnunk, hogy mivel képesek vagyunk a szabad választásra (amely képesség tökéletesen beleilleszkedik a világrendbe, harmóniába), a mi választásunk eredménye a saját erkölcsi normáink rendszere és a saját megvalósítandó terv[13] is magunkról. Ez a norma-rendszer és ez a terv tökéletesen harmonikus a teljességgel, ha a tudatunkat arra használjuk, amire való, nem pedig raktárnak, kincstárnak és kormányzati szervnek egyszerre. 

Olyan eredményekre kell jutni, ami a legobjektívebb, általánosan érvényes válaszokat adja.
Pontosabb lesz úgy fogalmaznunk, hogy akkor van értelme az emberi létnek, ha azzá tesszük, ha életünkkel, a szabadon megtett választásainkkal, döntéseinkkel egy egységet viszünk bele. Ha megvalósítom, ha megélem, élménnyé teszem az értelmét. És így áll dolog az emberi természettel is.[14]
Az értelmes élet, az azt megvalósító választások és tettek nélkül csak lehetősége marad az emberi létezésnek. Értelmet az ember egyedül csak a saját létének tud adni, és csak ő tud értelmet adni annak a saját tudatával, tudatosságával.[15] Ez persze válhat egyetemes érték-mintává, mások számára is példaértékűvé, de a puszta követése az ilyen mintának nem ad sem értelmet és nem ruházza fel értékkel sem az egyén életét. Mindezekhez szükséges a szabad cselekvés megvalósulása.
Ha a ’cogito’-ig következetesen akarunk eljutni, az egyetlen biztos ismeretig, akkor – mint ahogy Descartes is tette – nem tehetünk mi sem mást, minthogy zárójelezünk minden nem bizonyított, csak biztosnak vélt tudást.
A következő kérdés majd az lesz, hogy az egyénileg értelmessé tett életek adnak-e egy általános érvényű értelmet az emberi faj számára is, pusztán azáltal, hogy időben és térben egymás mellé tesszük azokat, vagy ettől még nem lesz értelme globálisan az Ember Földi létezésének?
Szerintem nem elég. Egészen új dologról van szó.
El kell jutnunk a’cogito’-élmény közös tapasztalatához, nem mindenkinek egyenként, hanem együtt, közösen. Épp úgy, ahogy az egyéni életben Descartes tette.

Olvasva-hallgatva a beszélgetőket (Russell, László, Grof) Descartes (és nem utolsó sorban Teilhard de Chardin) egyértelmű felidézése mellett többször jut eszembe Sartre, néha Rorty és Hesse.
Sartre L’Existencialisme est un Humanisme[16] című műve összefoglalja a pár évvel korábban kiadott főművének, a ’Lét és Semmi’-nek a lényegét.
Ez a nagyon rövid és tömör összefoglaló a tudat elemzésével és az egzisztencializmus filozófiatörténeti elhelyezésével kezdődik. Majd ezt az emberi létmód exisztencialista értelmezése követi.
Nos, ebből a részből lehet párhuzamokat találni (ahogy már a korábbi lábjegyzeteimben is látható), felfedezni a beszélgető partnerek gondolatai és Sartre gondolatai között.
Az írásom következő részében ezen párhuzamokra építem ki az utat. Ez az út a harmadik részben továbbvisz a beszélgetésben megfogalmazott várakozásokat, eredeti célokat megvalósító kísérlethez, egy új vallás felvázolásához. Mindeközben pontosan elhelyeződik a párbeszédnek a fontossága és szerepe az emberi létmódon belül.
Ez nem kis vállalkozás, de Dienes István mátrix-logikáról és hologram-világegyetemről[17] tartott előadásain elhangzottak, Rorty és Rawls társadalom-filozófiai gondolatai, Eliade konklúziója[18] és László Ervin összefoglalói a planetáris-tudatról és –etikáról előjelzik, igazolják, illetve alátámasztják az alább felvázolt gondolat-kísérletemet. Sajnos idő hiányában most nem fér bele ezen a forrásoknak illetve az ide vezető más lehetséges gondolat-utak feldolgozása.

 Tiszta tudat, semmizés

            Mielőtt átvennénk a Sartre emberi létmód-elemzését, röviden összegezzük, hogy a tudat fő jellemzői melyek is volnának.
Elsősorban a spontaneitása tűnik fel, mivel megelőz minden akaratlagos „görcsösséget”, és már működik is. (Plug and play) A második jellemzője pedig a valamire való irányulás, az intencionalitása. A tudatnak mindig tárgya valami, ami nem ő. Mindig kölcsönhatással van a megfigyeltre. A harmadik, és ha lehet ilyet mondani, a legfontosabb, hogy önmaga is lehet megfigyelt tárgya, önmagával is lehet kölcsönhatással, és ezt nevezzük öntudatnak.
Az út az öntudathoz, a tiszta öntudathoz, amely aztán képes valódi választásokat tenni, valódi döntéseket hozni a ’semmizés’. Ez vezet el a ’semmi’-hez. (Sartre a Lét és Semmi művében beszél a nagybetűs ’Semmiről’ is. Az, amire majd, ahogy ezt kifejtem, a párbeszélő csoport eljut, az Ómega pont, a ’Semmi’, a nagy ’Nulla’[19], amelynek aztán a saját választásai következményeként majd lesznek tulajdonságai. Nagyon messzire visz ez a párbeszéd.)
A ’semmizés’ egy folyamat. Amikor ’semmiz’ valaki, akkor a tudatosságának tisztítása folyik. Igyekszik minden előítélettől, előfeltevéstől, gondolattól, tudati tartalomtól, berögzültségtől megszabadítani magát a tudat, és a saját tiszta működését lesz képes „nyakon csípni”. (Példa erre Dienes ’pont’-ja, Descartes „cogito” bizonyossága, irodalmi példaként Pilinszky vadat váró célzásra-lövésre felkészült, lesben ülő vadászát is hozhatom). A ’semmizés’ az, amikor a tudat minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy tisztán önmagát figyelje meg, önmaga legyen saját maga tárgya. Így lehet eljutni a ’semmi’-hez. (Több tudat is teheti ezt együtt, egyszerre. Erről majd alább. Fontos!) Nyilvánvalóan nem fog ez rendszerint elsőre sikerülni, idő és tapasztalás (Hesse: Siddharta) és a spirális (lásd alább) kell ahhoz, hogy minden előfeltevés, előítélet stb. a „hületikus homályból” előderengjen, ezáltal megnevezhető és elkülöníthető legyen a tudattól, önmagától. Ilyen kizárójelezhető/endő lett már a logikus gondolkodás is, amelyről a mátrix-logika bemutatása során beszél Dienes (ld. 10. lábjegyzet). Van egyrészt a gondolkodás, amelynek CSAK tulajdonsága, hogy éppen logikus. Amikor ez a tisztító folyamat, ez a kiüresedés egyre nagyobb mértéket ér el, akkor lehetséges lesz az ember számára az, hogy bármely más emberi (akár más létezői) létmódot, életmódot megértse, realizálja, felvegye, megvalósítsa.[20] A „semmizés” és a „terv megvalósíthatósága” a változás lehetősége is, ezen a szinten most még csak az egyén számára.     
„Az euró­pai ember mindenki tervét, még a kínaiét, indiánét, vagy négerét is meg­értheti. Ez azt jelenti, hogy az 1945-ös európai egy általa felmért helyzetből ugyanúgy vetheti magát saját határai felé, mint ahogy újra kezdheti önmagában a kínai, indián, vagy afrikai ter­vét. Minden tervnek megvan az egye­temessége, amennyiben minden ember képes minden tervet megérteni. Ez egyáltalában nem azt jelenti, hogy ez a terv egyszer s mindenkorra megha­tározza az embert, hanem, hogy más­kor is újra fellelhető. Mindig meg van a módja, ahogyan egy gyermeket, hülyét, bennszülöttet, vagy idegent meg lehet érteni, feltéve, ha meg van a kellő tájékozottság. Ebben az értelemben mondhatjuk, hogy az emberben meg van az egyetemesség, amely azonban nem meghatározott, hanem úgy kell folytonosan kialakítani.”[21]
Fontos elemeket ír le Sartre arra vonatkozóan, hogy a semmizésen túlesett individuum milyen nehézségekkel fogja szemben találni magát. Az emberi (hiteles, valódi) létmóddal együtt jár az, hogy az ember egyedül érezze magát, nincs amire, akire hivatkozzon, ezáltal teljes felelősséget fog érezni minden egyes választásáért, annak következményeiért és nem néz másokat, nem vár másoktól semmilyen közösséget, hacsak nem az elköteleződést követően.
A szabadság, a szabad cselekvés (választás) előfeltétele az ember valódiságának. A szabadságból viszont következik, hogy a mások szabadságát is el kell fogadnom, nem sajátíthatom ki. Ezért maradok egyedül. És ekkor szabadon választott értékek mellett elkötelezhetem magam (itt a lehetőség a planetáris ész, tudat, etika megvalósulására, a közös elköteleződés), mely választás, elkötelezettség mások számára is példaadó lehet, mivel magam választása az egész emberiség választása is egyben, ahogy Sartre mondja. Mások tekintete által, önmagamat korábban magam által már a magam tudata tárgyává téve (semmizés), a közösségen belül is viszonyok, kölcsönhatások objektumává/szubjektumává válok. Már nem vagyok egyedül, de még nem vagyok közösségben. Csak a spontán együttlét van még jelen. A szocializálódott társadalmiság, kulturális örökségek család-szinten is már. Itt jön el a pillanat, hogy a „kollektív” tudatosság tulajdonságaira rátérjek.
                      

Új vallás, párbeszéd

           
            Van tehát először a spontán közös tudatos, de nem reflektált, együttlét, ahol mindenki tudata irányul valamire, akár közös tárgyra, ötéves tervre, reklámra, sorozatra, vallási doktrínára, kulturális alkotásokra, műalkotásokra, rosszabb esetben tv-sorozatokra vagy politikai showra. Sartre első két tulajdonsága kézenfekvő volt.
            De most jön a neheze.
Hogyan lehet közös „semmizést” elérni? Felmerülhet a lehetőség, hogy mivel nem csupán verbális kommunikáció van, ezért a többi formában is van erre valamilyen lehetőség, mód. Ilyen lehet talán pl. a közös zenélés, a közös improvizáció. Aztán a közös tánc, talán a csapatjátékok egy része is, bár ez utóbbiban egyértelműen bennmarad(hat)nak olyan tudattartalmak, amelyekről eleve nem hisszük, hogy nem tartozik hozzá a KÖZÖS tudatos együttléthez, ilyen pl. a verseny-szellem is, de ilyen pl. a közös áhítat folyamán tapasztalható transzcendentális ontológiai feltevés, miszerint van egy KÖZÖS „urunk”, aki megmondja, hogy mit kell tennünk, egyénileg és közösen. Illetve, aki bármit megmond nekünk, anélkül, hogy a KÖZÖS TUDATOT megvalósítottuk volna előtte. Megmondja, hogy hogyan lesz jó, mi volt a célja a mi teremtésünkkel, stb. stb..

Na, ez sem a ’tiszta’ tartalom.
Pedig igaza van Varga Csabának is, amikor azzal kezdi az előadását, hogy „hiába tagadják, hogy van Isten”.  (2100 Konferencia, bevezető előadása)

Mi hát akkor a TISZTA KÖZÖS tudat?

Az, amikor individuálisan ’semmizett’ szabad választásokkal elkötelezetté vált emberek, tudatok összejönnek és beszélgetnek.

(Mivel az embernek nem jó egyedül lennie, állítólag, az ember nem magányos létező, nem képes magát, faját egyedül fenntartani, ezért közösségre van szüksége, vagyis az elköteleződése ezt a közösséget kell, hogy fejlődni hagyja, ez lehet a minimum elköteleződés. Érzésem szerint az elköteleződés a közösség iránt kell, hogy megvalósuljon, de ebben most még lehet, hogy nem látok tisztán. Az ebben a zárójelben foglaltak teljesen a pillanat gondolatai. Még átgondolásra várnak mostantól.)

De hogyan? Mi történik ilyenkor (a ’semmizéskor’)? Semmi, szó szerint. Nincs célja ennek, nem marketing tervet beszélnek meg, nem közösen megvallják bűneiket, Isten-élményeket, nem imádkoznak valakiért, valamiért. (Talán áldozatot hoznak, mutatnak be, a sajátnak hitt tudattartalmakról való lemondás: „mid van, amit nem kaptál? Ha pedig kaptad, miért teszel úgy, mintha nem kaptad volna?”) Nem merev ceremóniát adnak elő, kiosztott szerepekkel, egymás között leosztott alá-fölérendelésekkel, áthagyományozott szellemi hatalom birtokának tudatában. Ebben a párbeszédben mindenki egyenlő és egyforma. Egyforma, mert csak tiszta tudat, a tartalom zárójelezendő. Egy önmagát és a közös folyamatot szemlélő tudat, minden előfeltételezéstől, ragaszkodástól, előítélettől mentesen, illetve reflektálva rájuk és a tiszta egyéni tudatokat elkülönítve ezektől, hogy csak az ÜRESSÉG, a sok NULLA (Dienes: 39’) maradjon. David Bohm A párbeszéd[22] című írásának itt jön az igazi mondanivalója és súlya.
Két folyamatot, a ’semmizést’ és a ’párbeszédet’ egy-egy, valamire való alkalomnak tekintjük. Ez a két alkalom, a váltogatásukat rendszeresen ismételve folyamattá válik. Ismétlődése nem körkörös. Az alkalmak hatnak egymásra. Az alkalmak egymást rendszeresen követő folyamatossága változást hoz magával mind az egyén mind a közösség számára. A változás fejlődés lesz. A fejlődés a nagyobb szervezettségű fokok elérésére, kialakítására, előkészítésére mondható ki.
A ’semmizés’ az az alkalom, amikor az egyén átélheti, élményévé teheti a tiszta tudatot.
A ’semmizés’ A TISZTA TUDAT átélésének egyéni, tiszta ALKALMA. Ekkor válik alkalmassá az egyén a (nem rutinszerű) közösségre.[23]

A párbeszéd az az alkalom, amikor többen (15-20 fő), már többé-kevésbé ’semmizetten’ összeülnek, és beszélgetnek, párbeszédet folytatnak, miközben ’semmiznek’, ezáltal átélhetik közösen a tiszta tudatot.
A párbeszéd, a dialógus A TISZTA TUDAT átélésének, élményének KÖZÖS ALKALMA.

Egyik oldala az új rítusnak, vallásnak, nevezzük így, a ’semmizés’, a másik oldala a rítusnak a ’párbeszéd’. Ezek spirális vonalú fejlődésben viszonyulnak egymáshoz. Az egyre tisztább tudatállapot elérése az egyén számára és a közösség számára. Ez nem statikus vallás, nem doktrinális, merev rítusú vallás. Fejlődő, dinamikus, élő ez a vallás.
(Mert tulajdonképpen nem vallás, csak ’innen’ nézve, de ez igazából egy magasabb szervezettségű lény. A saját sejtjeim is hisznek bennem. (A rák az, amikor nem?) De nem tudják, hogy ki vagyok. A spontán együttlétükkel, az információ tiszta áramoltatásával lehetőséget teremtenek arra, hogy létezzem. Amint lent, úgy fent. )

A mások előtt történő ’semmizés’, a mások tekintetében[24] történő reflexió, a tudatosodás magasabb mélységeibe visz. (Ez a pont is egy új tanulmány kezdete.)
Ebben folyamatban (a ’semmizés’ közösen) az történik, amit Bohm ír le. A KÖZÖSSÉG szabadul meg a KÖZÖS hiedelmeitől, az azokra történő egyéni előfeltételezésekre, előítéletekre, a közös, spontán tudatosságból fakadó, arra következő hamis tudattartalmaitól. Az önmagát már nem csupán a maga tiszta szemlélésében látó, hanem a mások tekintetében is viszontlátó egyéni tudat új, egyedülálló alkalma a párbeszéd arra, hogy a kizárólag csak közösségben tapasztalható tiszta öntudatot és a tiszta közös öntudatot megvalósítsa, átélje, élménnyé tegye. Egy vallási rituálé sem képes erre.
Miért nem? Azért, mert azokban, a vallási doktrínákban és rituálékban a közös tudat nem a saját közös működésére tekint vissza, „nyakon csípendő” mindent, ami nem a TISZTA KÖZÖS TUDAT tartalma, hanem egy KÖZÖSEN képzelt/gondolt, külső, transzcendens (feltételezett!) létezőre tekint. Ezért van igaza Rortynak, ahogy már idéztem, és ezért van igaza Sartre-nak, hogy nem SZABAD figyelembe venni a hittel hozott, eleve adottnak tekintendő és így áthagyományozott abszolút, transzcendens létezőt, a rá vonatkozó tanításokat.
Mi hát a párbeszéd? Had mondjak el egy történetet. Amikor megtermékenyült a petesejt, elindult az osztódás. Spontán vannak együtt, és egyre többen. (Spontán abban az értelemben, hogy egyik sejt sem akarta a jelenlegi szervezettségi fokán, hogy ott legyen a jelenlegi szervezettségi fokában.) Minden sejtben benne van MINDEN, a majdani lényre vonatkozó, az azt felépítő összes információ.
És ekkor megkérdezi az egyik sejt a másiktól: „Te mi leszel?” Amaz pedig őszintén válaszol: „Sejtelmem sincs.” A holomorfikus mező majd meghatározza.
És most képzeljük el, hogy spontán, beszélgető, párbeszélő „rituálét” végző csoport valamely tagja teszi fel ezt a kérdést, hogy mi lesz a szerepük a csoporton belül. És tudjuk, hogy van rá válasz, de nem tudhatjuk, hogy mi a tartalma a válasznak, csak azt, hogy nekünk ahhoz, hogy a válasz megszólaljon, TISZTA KÖZÖS TUDATBAN kell lennünk, olyan párbeszédet folytatva, ami magára a párbeszédre reflektál, aminek maga a párbeszéd a célja, élvezkedés a közös tudat tapasztalhatásában. Sehol, soha máskor erre NINCS mód. És eddig sem volt. Ez az új vallás, nincs doktrína, csak közös párbeszéd, ahogy azt Bohm leírja. Ha van célja ennek, akkor az az, hogy az egyéni tudatok élvezzék és megtapasztalják a KÖZÖS TISZTA TUDAT folyamát. Hogy mi lesz ebből, csak bízunk abban, hogy a holomorfikus mező pontosan tudja. Persze, nem csak bízunk benne, tudjuk, hogy minden rendben lesz. A közös ugrás a semmibe. (Minden szónak már más a jelentése.) Dienes előadása 30’-ben arról beszél, amiről Teilhard de Chardin is beszélt, amiről Lászó Ervin is beszél, ami az új szellemi, tudati szerveződés eredményeként megvalósuló lény lesz. Az Ómega pont.[25] A planetáris tudat. És erről semmit nem tudunk. Csak hihetünk benne, hogy lesz valami. Nem vagyunk elkésve, de ezt kell tenni.
Párbeszéd csoportokat kell kialakítani[26], hogy megtapasztalják és élvezzék a közös tiszta tudatáramlatot, ahogy Bohm leírja. A többi jön magától.

„Táncolni kell, uram, a zene majd csak megjön valahonnan!"[27]



[1] eidetikus redukció
[2] A tudat forradalma,  Szerk.: László Ervin, Új Paradigma Kiadó, 1999,
[3] A tudat forradalma,  Szerk.: László Ervin, Új Paradigma Kiadó, 1999, 57. old.
[4] Sartre, Exisztencializmus, Hatágú Síp, 63-64. oldal
[5] Descartes, A filozófia alapelvei (AFA), IV/201, 128. old. (AFA), 1998, Osiris, Budapest, Ford: Dékány András
[6] Descartes, A filozófia alapelvei (AFA), IV/201, 128, old. (AFA), 1998, Osiris, Budapest, Ford: Dékány András
[7] A tudat forradalma,  Szerk.: László Ervin, Új Paradigma Kiadó, 1999, 60. old.
[9] A tudat forradalma,  Szerk.: László Ervin, Új Paradigma Kiadó, 1999, 9. old.
[10] Simon Weil szavai
[11] Rorty: Etika-egyetemes kötelezettségek nélkül, In: Filozófia és társadalmi remény, L’Harmattan,2007, 122-,
[12] Rorty: A vallás mint a kommunikáció gátja, In: Filozófia és társadalmi remény, L’Harmattan,2007., 205., 208. oldal
[13] Sartre: Exisztencializmus, Hatágú Síp Alapítvány, 1991 (Ford.: Csatlós János), 37.
[14] Sartre: Exisztencializmus, Hatágú Síp Alapítvány, 1991 (Ford.: Csatlós János), 56
[15] Sartre: Exisztencializmus, Hatágú Síp Alapítvány, 1991 (Ford.: Csatlós János), 59
[16] Sartre: Exisztencializmus, Hatágú Síp Alapítvány, 1991 (Ford.: Csatlós János)
[17] http://www.youtube.com/watch?v=pB4taOlbaic  (Mátrix-logika: 22:30, Megértés: 27, Teilhard de Chardin ómega pontja: 30, Öntudat: 31:20, Sartre-i semmizés: 33:10, Párbeszéd: 36:00, Pont, mint Sartre-i projet: 39) 
[19] Tudom, hogy ezek a szavak sértés érzését kelthetik egyes olvasókban. Kérem, hogy törekedjen a Bohm-féle párbeszéd-gyakorlatának kialakítására, vagy Sartre és Descartes tiszta ’cogito’-élményére, vagy csak egyszerűen előítélet-menteségre, vagy még egyszerűbben Krisztus-követésére. És ne folytassa az olvasást.
[20] A tudat forradalma,  Szerk.: László Ervin, Új Paradigma Kiadó, 1999, 71., 73.  80. old.
[21] Sartre, 63-64.
[22] http://www.kia.hu/konyvtar/szemle/487.htm , Malecz Attila ismertetése (Ökotáj, 25/26. sz. 2000. 49. p.)
[23] A tudat forradalma, 67., 74., 89.
[24] Sartre, Lét és Semmi
[25] Ez az új vallás, ez az új rítus
[26] céltalanul, Bohm-Sartre-féléket, ahogy Szegeden ez megtörtént
[27] Nikosz Kazantzakisz, Zorbász, a görög