péntek, november 14, 2014

Fritjof Capra, Az élet szövedéke



Az élet szövete új fogalmi keretet kínál az élet tudományos megértéséhez.
 Fordította Brutyó Endre, 2007


A kor problémái nem oldhatók meg a problémák rendszerén belül.
(Az én problémám az volt, hogy nem lehet röviden összefoglalni, egyrészt mert annyi tényadatot tartalmaz ez a mű, másrészt pedig mert annyira érdekes és fontos.)
(vö. Változás,
Watzlawick-Weakland-Fisch,
1974, Ford: Pap Mária,
1990, Gondolat)
A probléma:
Olyan kérdésekkel, problémákkal találja magát szemben a kor embere, amelyek vizsgálata közben rájött, hogy külön-külön nem oldhatók meg. Összefüggnek egymással, jobban, mint azt első látásra gondolta volna bárki.
Az eddigi szemléletmód, az eddigi felfogás kevésnek, hibásnak bizonyult.
A részproblémák megoldása közben kialakulni látszott egy új nyelv. Ez kellett ahhoz, hogy megérthessük ezt az összetettséget: az élő rendszerek, az organizmusok, ezek társulásainak, részeinek illetve az ökoszisztémának a mibenlétét. Nincs többé lehetőség arra, hogy karteziánus, mechanisztikus módra szétválasszuk a tudatot és az anyagot. 
Hogy a problémáinkat megoldjuk, a környezetünkhöz (emberek, természet) való viszonyunkat is meg kell változtatni, melynek következtében meg fog változni a magatartásunk is mindazon tevékenységünkben, amelyek az egészséggel, az üzleti élettel, az oktatási rendszerrel, más társadalmi és politikai intézménnyel kapcsolatban szükségesek.
Amint a növények, állatok, mikroorganizmusok természeti közösségeket alkotnak, amely rendszerek fenntartható közösségek, éppúgy megtanulhatjuk, hogy mi, emberek, hogyan építsük fel a fenntartható közösségeinket, ha életben akarunk maradni a Földön. Rá kellett jönnünk, hogy részei vagyunk a földi életnek, bioszférának, nem pedig birtokosai. Ökológiai lábnyomunk nem lehet akkora, hogy nyomunkban csak a pusztulás maradjon.
Egy új etikát, az ökoetikát szükséges alkalmaznunk, hogy az emberi közösségeink fenntartható közösségek legyenek.

Lássuk hát, hogy Fritjof Capra új szintézisét milyen elemekből építette föl. Mindenekelőtt szeretném személyes véleményemet is kifejezni, ezt a könyvet részévé tenném projekt módszerben feldogozandó a felsőbb osztályosoknak, de már a környezetismereti órákon is volna mit tanítani belőle-általa.
A probléma keletkezéstörténete, fogalmi és kronológiai bevezetés:
A probléma alapvetése már a nyugati bölcselet bölcsőjénél megtörtént, mikor a szubsztanciát megkülönböztették a formától. (A szubsztanciát a mi fogalmaink szerint anyagnak, szerkezetnek (ez nem a szerveződés!!) vagy a mérhető mennyiségnek nevezzük. (Tudjuk, hogy Galilei kiűzte a tudományos gondolkodásból a minőség kategóriáját. E itt és most éppen azért érdekes, mert Prigogine éppen az ilyen irányú kutatásai közben érezte meg a nagy összefüggést.) A formát pedig mintázatnak, rendnek vagy minőségnek hívjuk.) Pontosabban akkor, amikor a „Milyen a mintázata?” kérdés helyett inkább a „Miből készült? Mi az alapvető összetevője?” kérdéssel foglalkoztak inkább.
Az anyag végső, oszthatatlan, atomi összetevőjére kérdeztek rá: föld, víz, levegő, tűz. Majd a tényleges atomok és azok felépítő részei.
A biológiában is eljutottak a közös elemig, a sejtig, majd azok a molekulákig. Itt aztán megálltak. A molekuláris biológia mindenre választ tudott (vélt tudni) adni. De a válaszai csak a hogyanra feleltek, arra nem, hogy miért van inkább élet, mint nincs?
De mindvégig kutatták a mintázatot, a minőséget is, csak nem vált népszerűen divatossá: Pitagorász, az alkimisták, a romantikusok stb. A karteziánus tudományfelfogás ezt a kérdést elhalványította. A rendszerszemlélet hozta ismét előtérbe, fölismerték, hogy lényeges az élet megértéséhez.

Az új felfogás keletkezéstörténete, fogalmi bevezetés:

A 20-as években három területen az organizmikus biológiában, a Gestalt pszichológiában és az ökológiában alakult ki a rendszerelmélet.
:. Mind a három területen vissza nem redukálható integrált egészeket, élő rendszereket fedeztek fel, amelyek tulajdonságai nem voltak magyarázhatóak a részek tulajdonságaiból. Ezek az élő rendszerek magukban foglalják az egyedi organizmusokat, azok részeit, illetve társulásaikat, az organizmusok közösségeit, nem csak az egyedi élőlények szintjén, hanem társadalmi szinten illetve az ökoszisztémák szintjén is. Nagy távolságot hidalnak át az élő rendszerek. A rendszerekben való gondolkodás nem kötődi egy tudományhoz sem, annak tárgya felöleli az összesét, illetve bármely tudomány tárgya válhat tárgyává. Ez a tudomány egésze interdiszciplináris vagy “transzdiszciplináris” természetű.
Az élő szervezet formája, minősége, alakja több, mint a részeinek összeadása. Egy új, megjelenő tulajdonságot lehet találni ezekben. A rendszergondolkodók első nemzedéke megtapasztalta, hogy “az egész több mint a részek összege”.
A kérdés csak az, hogy hogyan, milyen értelemben több az egész a részek összességénél? A mechanisztikus gondolkodók (karteziánusok) azt mondták: “Az egész nem több mint a részek összege. Minden biológiai jelenség megmagyarázható, redukálható a fizika és a vegytan törvényeire.”
 A vitalisták ezzel vitatkozva azt állították, hogy kell lennie egy entitásnak, amely nem fizikai természetű, de a részekhez hozzáadódik. Egy nem fizikai lényeget – életerőt vagy teret kell hozzátenni a fizikai és vegyi törvényszerűségekhez.
Harmadik útként jött létre az organizmikus biológia iskolája. A két nézet között állt, miszerint élet megértéséhez a fizikai és vegyi törvényekhez (a redukcionalizmushoz) hozzá kell tenni – nem új lényeget, vagy entitást, de az élő rendszerek “szervező viszonyait, kapcsolatait” (organizáló viszonyait). Ez fontos, mert ebből tud továbblépni a rendszerszemlélet.
A rendszerelmélet eme lényeges elemét az organizmikus biológusok fogalmazták meg először. Tehát az élő rendszerek lényeges tulajdonságai „csak” az egész tulajdonságai, azok nem következnek a részek tulajdonságaiból, azok összességéből, azokkal egyetlen rész sem rendelkezik. Ezek az új tulajdonságok a részek közötti kapcsolatokból és az összefüggésekből jönnek létre. Ha az egészet analizáljuk, részeire bontjuk, akkor ezeket alényeges új, megjelenő tulajdonságokat veszítjük el. akár fizikai, akár elméleti vonatkozásban szétszedjük a rendszert elkülönített elemekre. Minden rendszerben megkülönböztethetünk egyedi részeket. Ezek nem különíthetők el akkor, ha az egész természetére kérdezünk rá. Az egész mindig különbözik a részek puszta összegétől.
Az ökológia új tudománya a húszas években ehhez hozzátette a tápláléklánc, táplálék-kapcsolatok vizsgálata során kialakított fogalmát, a hálózatot (network). Az ökológiai közösségek a táplálkozás révén összekapcsolt szervezetek. Az ökológusok megfogalmazták a tápláléklánc és a táplálékkörök, majd a táplálékszövedék, -hálózat (web) fogalmát.

Ez nem új gondolat, az élet hálózata, szövete. De ez nem a tudományos gondolkodáshoz (Galilei-Descartes) vezető úton merült fel soha. A költők, bölcselők és a misztikusok minden egység élményének kifejezésére, a nagy élet-összefüggések megértésére használták.
A hálózat fogalma egyre inkább előtérbe került az ökológiában. A rendszerelmélettel foglalkozók a hálózat modelljét minden rendszerben (szervezetek, sejtek rendszerei, etc) elkezdték alkalmazni. Bárhova nézünk az életben, hálózatokat látunk.

A rendszerszemlélet másik tulajdonsága az volt, hogy a részről az egész felé, a tárgyakról (objektum) a kapcsolatokra (viszony) irányította a vizsgálódó tekintetet.
Az előbbieket meg lehet mérni, az utóbbiakat nem, csak fel lehet térképezni. Megint csak azt kell mondani, hogy ez nem a Galilei-Descartes-féle tudományos gondolkodásmód, ezért idegen sőt elutasítandó is a nyugati ember számára.
A kölcsönhatásokat nem lehet lemérni, azokat csak föltérképezni lehet. Itt az újabb eltolódás: a méréstől a térképezésig.
A kapcsolatokat föltérképezése során olyan alakzatokat találunk, amelyek ismétlődnek (fraktálok). A szubsztancia helyett a forma ez, a mintázat, ez minőség, nem pedig mennyiség, nem a tartalom. Ezt a térképviszonyokat (mindmap) vizsgálja a rendszerelmélet. A rendszer-gondolkodás elmozdulást jelent a mennyiségtől a minőség felé.
Analógiásan ezt átvihetjük felfelé, vagyis az organizmusokat összetevő szervek közötti viszonyok mellett, az összetett rendszerek, organizmusok egymás-közötti, majd még tovább: a rendszerek és az azokat körülvevő, magába ölelő nagyobb rendszerek közötti kapcsolatot is vizsgálják. Szövedéknek (context) nevezzük a rendszerek és környezetük kapcsolatát. A context szó a latin contexere szóból származik (összeszövődik). A rendszerben való gondolkodás a szövedékben való (contextuális) gondolkodás.

A kontextuális, rendszerben való gondolkodás során az egy-egy állapotról kiderül, hogy egy folyamat materializálódása, vagyis mindig változik, egy folyamat része. Aki rendszerszemléletűen akar gondolkodni, annak figyelembe kell vennie, hogy minden folyamat.
TEHÁT:
A rendszerelmélet szövedékekben (hálózatban, összefüggésekben) és folyamatokban gondolkodik.

A rendszerelméletekhez még hiányzik két fogalom. Ezeket a negyvenes években fogalmazták meg. Az egyik az, hogy nyitott rendszer, a másik pedig a visszacsatolás.
Az elsőt Bertalanffy az általános rendszerelméletében, a másikat a kibernetikusok fogalmazták meg.
Ezekre még szükség volt az élő szervezetek, rendszerek leírásához. De a matematikai háttér még mindig hiányzott.

Ludwig von Bertalanffy osztrák biológus a tudomány mechanikus alapjait egy holisztikus nézettel akarta felváltani. Organizmikus biológusként kezdte. Bertalanffy célja az volt, hogy megalkossa a “teljesség általános tudományát”. Megalkotta a “nyitott rendszer” fogalmát. A fizikai rendszerek zártak, a termodinamika első és második törvénye érvényesül. De mi van a biológiai rendszerekkel? Mi van a fejlődéselmélettel? Darwinnal? Az élő rendszerek viszont nyitott rendszerek. A nyitottság nem információ nyitottságot, hanem energia-anyag nyitottságot jelent. Szükséges, hogy a környezetükből állandóan anyag és energia áramoljon beléjük.
A nyitott rendszerek egy egyensúlytól (kiegyenlített termodinamikai állapot) távoli, oszcilláló állapotban tartják fönn magukat. Az állandó anyag-energiai áramlás és változás jellemzi őket. Ez dinamikus helyzet illetve, azaz állapot. (Fliessgleichgewicht, folyó egyensúly, steady state, flowing balance) A nyitott rendszerek nem írhatók le a klasszikus termodinamika alapján. Meg kell alkotni a nyitott rendszerek termodinamikáját. Ezt Bertalanffy nem tudta megalkotni, mert még hiányzott a matematikai apparátus. Harminc évvel később Ilya Prigogine érdeme, hogy ez megoldódott. Ő már fel tudta használni a közben megfogalmazott komplexitás (összetettség) matematikáját.
A visszacsatolást, a kibernetikát (cyber=kormányos) egy interdiszciplináris csoport (katonai célokra, természetesen, éljen az ökoetika!) öntötte alakba. A csoport tagjai: Neumann János, Wiener Norbert (ő kevésbé volt milicianista) matematikusok, Warren McCulloch, neurológus, Gregory Bateson és Margeret Mead, társadalomtudósok
A kibernetika tudott továbblépni az organizmikus biológia és az általános rendszerelmélet után. Új fogalmai: szerveződési mintázatok. a kommunikációs hálózatok. Új kutatási területei: a visszacsatolási folyamatok, a hurkok, az önszabályozás, az önszerveződés.
„A visszacsatolás fogalma, a kibernetika legnagyobb teljesítménye, szorosan kapcsolódik a hálózati szerkezethez. Egy hálózatban körök és zárt hurkok vannak, s ezekből visszacsatolási hurkok jöhetnek létre. visszacsatolási hurok körkörösen elrendezett, okszerűen kapcsolódó elemekből áll, amelyben egy kezdeti ok továbbterjed, minden elem hatással van a következőre, majd az utolsó visszacsatolódik a kör első elemére.
A kibernetikus kétféle visszacsatolást különböztet meg: önellensúlyozó vagy negatív és önerősítő vagy pozitív visszacsatolást. A másodikra példa valaminek az elszabadulása, vagy a hibás kör (circulus vitiosus) kialakulása, amelyben a kezdeti hatás egyre inkább fokozódik.
Miután létezik visszacsatolás van önszabályozás; és végül önszerveződés is. Például egy közösség képes szabályozni önmagát, tanulhat a hibáiból, miután a hibák áthaladnak a hurkokon és visszatérnek. Ezen visszacsatolások révén a közösségnek intelligenciája, saját tanulási képessége van.
Így a hálózatok, a visszacsatolás és az önszerveződés egymáshoz szorosan kapcsolódó fogalmak. Az élő szervezetek önszerveződésre képes hálózatok.”
Innentől kezdve alkalmazni kezdték a rendszerszemléletet. Új területek indultak az ötvenes hatvanas években: rendszermérnökség, rendszeranalitika, elemezés, rendszerdinamika, rendszerszervezés, stratégiai gondolkodás stb. Sajnos a molekuláris biológiában elért eredmények teljesen a háttérbe szorították a rendszerszemléletet, nem voltak új eredményei, nem volt hatással az élet- és a társadalomtudományokra ebben az időben.
Ismét előre és erőre tört a mechanisztikus személet, a kaotikus inga visszacsapott.
Újabb redukcionizmus: a genetikus kód felfedezése, a DNS kettős csigaszerkezete felfedezése, minden biológiai működés megmagyarázható a molekulák szerkezetével és működésével.
Már a hetvenes éveknél járunk, a rendszerszemlélet tévút, zsákutca, semmilyen komoly eredményt nem tudtak letenni az asztalra. Persze, hogy nem, mivel a matematikai apparátus, a nem-lineáris egyenletek még hiányoztak.

A nyitott rendszereket leírni képes matematikai egyenletek nem lehettek lineárisak. Az új matematikának jellemzője, hogy nem-lineáris. A nem-lineáris egyenleteket nagyon nehéz megoldani, ezért várni kellet a számítógépek alkalmazásáig velük. Az élő szervezetek összetettségének leírására a felfedezett új matematikai modellek képesek voltak, alkalmazásukkal megfelelő modelleket tudtak felépíteni..
A legegyszerűbb élő rendszer, a baktériumsejt működése is annyira bonyolult, hogy csak ezzel a matematikai eszközzel írható le. A sok ezer összefüggő kémiai folyamat roppant összetett hálózata a baktérium sejt. Ezek az új elméletek, módszerek: például a káoszelmélet és a fraktálgeometria.
Az örvények, forgók keletkeznek, a turbulenciák leírása, az összetett mozgás már csak nemlineáris egyenletekkel írható le. Ez a mozgás már közelít a kaotikushoz.
Mivel ezeket a folyamatokat nem-lineáris egyenletekkel lehet csak leírni, a számítógépek használata előtt ezeket csak úgy közelítették meg, hogy redukálták lineáris egyenletekre, amennyire csak tudták.  Várni kellett a hetvenes évekig.
A kaotikusnak látszó jelenségek mögött egy új rend, a káosz rendje rajzolódott ki. Már képesek voltak leírni ezeket a folyamatokat matematikailag.
A nyitott rendszerű, összetett élő szervezetek hálózatának matematikai leírására is a nemlineáris egyenletek alkalmasak. „Ha ezeket az új módszerekkel megoldjuk, az eredmény nem egy képlet lesz, hanem egy vizuális alak, a számítógéppel rajzolt mintázat. Így az új matematika a mintázatok, a kölcsönhatások matematikája. Ennek példái az úgynevezett attraktorok”.
A nyitott rendszerek leírására született új elméleteknek mindig volt négy fő jellemvonása, vagyis a nyitott rendszerekben mindig megtalálható:
1. az egyensúlyi állapottól távoliak;
2. önszerveződőek; a viselkedés új szerkezetei spontán keletkeznek,
3. visszacsatolási hurkokkal rendelkeznek,
4. csak nemlineáris egyenletekkel fejezhetők ki.
Capra új szintézist alkotott, amely az életre vonatkozó elképzeléseken alapult. Amelyeket eddig tárgyaltunk.
A szintézise két fő megközelítés szintézise, ahogy írja: „az élő rendszerek átfogó elméletének a kulcsa a két megközelítés szintézisében rejlik: a mintázat (forma, alak, rend, minőség) és a szerkezet (szubsztancia. anyag, mennyiség) szintézisében.”
A mintázatok (forma, rend, minőség) jellege folyamatosan jelen volt a gondolkodás történetében. A korai gondolkodók kölcsönhatásokat az oki kapcsolatok lineáris alakzataként, a kibernetikusok a visszacsatolást az oki kapcsolatok körkörös mintázataként azonosították; míg a komplexitás új matematikája pedig a vizuális mintázatok matematikája.
Ez pedig az a kérdés, amely a rendszerelmélet központi kérdése.
De a mintázatok megértése mellett a szerkezetet is meg kell érteni, az élet tudományos megértéséhez az is kulcsfontosságú, de a két megközelítés integrációjához pontosan kell meghatározni ezeket a fogalmakat.
Itt idézem Capra-t:
„Bármilyen élő vagy nem élő rendszer szerveződésének a mintázata a rendszer lényeges jellemvonásait meghatározó összetevők kölcsönhatásainak az alakzata (konfigurációja). Más szavakkal: bizonyos viszonynak kell jelen lenni ahhoz, hogy fölismerjük valaminek a szék, kerékpár vagy fa voltát. A kölcsönhatások ezen alakzata adja a lényeges jellemvonások rendszerét. Ezt a “szerveződés mintázatának” nevezem.” Majd folytatja:
„Egy rendszer szerkezete a mintázatok fizikai megtestesülése. Míg a szervezet mintázatainak leírása a kölcsönhatások elvont leírását foglalja magában, a szerkezet leírása a rendszer adott fizikai összetevőit, alakját, vegyi összetételét stb. – adja meg.
Egy élő szervezetben szüntelen anyagáramlás van jelen: növekedés, fejlődés, evolúció. Az élő szervezetek megértése elválaszthatatlan az anyagcsere- és fejlődési folyamatok megértésétől.”
Ezek tisztázása után következik a harmadik jellemzője az élő természetnek, ti az, hogy folyamat. Az organikus rendszer szerveződési mintázatának folyamatos megtestesülésében manifesztálódik az élet folyamata. Tehát a folyamat ismérve a mintázat és szerkezet közötti kapcsolat.
Az élő szervezetekre vonatkozó szintézis teljessé válik a szintézis folyamat-jellegével. A három ismérv, jelleg kölcsönösen függnek egymástól. Mivel az élő rendszerek nyílt rendszerek, ezért folyamatok, így a szerveződés, a mintázat, amely manifesztálódik, megtestesül valamely szerkezetben, amelynek elemei élő organizmusok, egy folyamat mintázata. „A szervezet mintázatát csak akkor lehet fölismerni, ha az fizikai szerkezetben testesül meg, és az élő rendszerekben ez a megtestesülés egy folyamat”. Ez a három ismérv, a mintázat, szerkezet és a folyamat az élet jelenségének három különböző, de el nem választható távlata. Ezek képezik Capra szintézisének kiterjedését.

Tehát három kérdésre adva választ meghatározhatunk egy élő rendszert.
Milyen a szerkezete?
Milyen a szervezettségi mintázata?
Milyen az (élet)folyamata?

Capra szintézise erre a három kérdésre választ ad. A válaszai a következők.
Az élő rendszerek szerkezetét Ilya Prigogine írta le. Prigogine szerint az élő rendszerek nyitottak, képesek fönntartani az életfolyamatot nem-egyensúlyi körülmények között is. Az élő szervezetet állandó metabolica, áramlás és anyagcsere-változás jellemzi, amelyekben több ezernyi vegyi reakció vesz részt.
Ezzel szemen Prigogine szerint a termodinamika zárt rendszerre, vagyis nem élő, hanem fizikai rendszerre vonatkoztatva leírja, hogy vegyi és hőegyensúly csak akkor van, ha mindezen folyamatok leálltak, az egyensúlyban lévő szervezet halott. Az élet állapota az egyensúlytól távoli állapot, az élő szervezetek ebben az állapotban tartják fenn magukat.  Ez roppant stabil, bár különbözik az egyensúlytól: a szerkezetek állandóak, fennmaradnak az állandó áramlás és az összetevők változása ellenére.
Prigogine ezeket “disszipatív szerkezeteknek” nevezte. Ez az elnevezés kifejezi a hangsúlyokat, hogy kölcsönhatás van az egyik oldalon a szerkezet, a másikon az áramlás és változás között (dissipare = széthányni, szétszórni, to dissipate = szétoszlatni).
De disszipatív rendszer van nem élő is. A nem élő rendszerek egyszerűbbek. Tehát ha a disszipatív jellegre vagyunk kíváncsiak, akkor ha láthatóvá akarjuk tenni a folyamatos áramlás és szerkezeti állandóság egymás melletti létezését, könnyebb, ha egyszerű, nem élő disszipatív rendszert keresünk. Nem élő disszipatív rendszer pl a folyó víz örvénye. A kádban lefolyó vízé.
Annak ellenére, hogy egy darab állandó sejt, atom nincs a rendszerben, a szerkezet viszonylagosan stabil, állandó. Egy örvény. Ezt nevezi Prigogine disszipatív szerkezetnek. A sejt is állandó szerkezet, bár az anyagok állandóan áramlanak benne. Anyagcsere formájában. Akár a vízörvényben. Attól függetlenül, hogy maga a folyamat mennyire bonyolult, a disszipatív szerkezetek hasonlóak egymásra.
És most következik a paradigmaváltást, a káosz elméletet érintő pontja Capra összegző elméletének. Ti. Prigogine-féle disszipatív szerkezetek azzal együtt, hogy az egyensúlytól távoli állandó állapotban tartják fönn magukat, fejlődhetnek, evolválódhatnak is. Előfordulhat, hogy ha az energia és az anyag áramlása növekszik (input, mert nyitott rendszer), túlléphet instabilitási pontokon (káoszpont), és nagyobb összetettségű új szerkezetek (magasabb rezgésű, mert az áramlás gyorsabb) alakulhatnak ki, amelyek instabilitásai és ugrásai a pozitív visszacsatolási hurkok által fölerősített ingadozások következményei. Ami a kibernetikában pusztítónak tekintett erősítő “menekülési” visszacsatolás a disszipatív szerkezetek elmélete szerint új rend és összetettség forrása lehet.
Az élő rendszerben minden egyes elemben benne van a rendszer minden eleme manifesztálódásának lehetősége, illetve bármelyik lehetősége. Maga az egész rendszer határozza meg, hogy melyik részévé kell, hogy váljon az adott elem, acélból, hogy az egész harmonikusan működjön. Tehát képesek átalakulni, és egymást helyettesíteni. (Tengeri csillag) Ez az autopoiesis. Humberto Maturana és Francisco Varela nevezte ezt el autopoiesisnek, ami ön csinálást, önalkotást jelent (self-making). Ez teljesen új fogalom, nem kötődi hozzá semmi hozott, történeti sallang, így teljesen egyértelmű, használható tudományos fogalom. Vagyis az élő hálózat folyamatosan készíti önmagát. Az összetevőiből alkotja meg magát és létrehozza az összetevőket.
A Darwin-i evolúció, amelyet össze kell egyeztetni a zárt rendszerű fizikai világ termodinamikai törvényeknek megfelelő hőhalálra való változásával, vagyis az evolúciós elméletek érthetővé válnak ezen új elmélet eredményeképpen. Az evolúció fogalma átalakult. Már inkább az van benne, hogy eleve benne van a részek által alkotott egészben a különböző energiaszinteken történő összetettségek megvalósulása kibontakozásának lehetősége (Leibniz monadológia, Gábor Dénes holgráfia). Az evolúció ma már nem a véletlen mutációk és a természetes kiválasztódás eredménye, hanem egy rend szerinti kibontakozás (Teilhard de Chardin, Leibniz, Ágoston). A mutáció és a természetes kiválasztódás persze még ma is a biológiai evolúció fontos oldala, de a lényegi pontja, központi kérdése a teremtőképesség (kreativitás), az újdonságokra való törekvés.
A rendszerelméletet alkalmazó biológusok a DNS feltérképezésekor fölfedezték, hogy egy génkészlet, a genom egy önszervező hálózat. Magas szinten ez képes arra, hogy magától, kreatívan új alakokat hozzon létre. Ezt az új elméletét az evolúciónak, amely ezeket fölismeréseket magában foglalja, még nem fogalmazták meg, a szintézis még nem készült el. Az elemek, amelyek az önszerveződő rendszerek már létező elméletei tartalmaznak, már megvannak.
Már csupán az élő rendszerek jellegzetességei közül a folyamat-szerűség van hátra. Capra szintézisének ez az a pontja, ahol a test-lélek dualizmus valóban eltűnik. Ez tehát a jelenkori még mechanisztikus-karteziánus tudományfelfogás jelenléte mellett azért fontos, és forradalmi, mert a tudat és a megismerés új felfogását tartalmazza, és ezt összeköti az éleő rendszerek működésével. Gregory Bateson kezdeményezte majd Maturana-Varela dolgozták ki ezt az elméletet és a megismerés Santiago elmélete néven ismert.
A Santiago-elmélet alap tétele, hogy a megismerés az élet jellemzője, a tudás megszerzésének a folyamata. Maturana definíciója: „a megismerés az autopoietikus (önalkotó) hálózat önfejlesztő és önmagát állandósító tevékenységében megnyilvánuló aktivitás (self generation and self perpetuation).” Az élet folyamata maga a megismerés, észlelés (cognition) (Descartes?!, Buber?!). “Az élő rendszerek megismerő rendszerek, és az élet mint folyamat a megismerés folyamata” – írja Maturana.
Az élő rendszer, mivel nyitott, mivel visszacsatolásai vannak, vagyis tanul, itt sokkal tágabb fogalom szerint köthető össze a megismeréssel. Az élő rendszer működése tehát tulajdonképpen a megismerés, a heurisztikus kör, maga. A megismerés ezen kiterjesztett fogalmából látható, hogy az élethez nem szükséges agy, de egyben az élet maga a megismerés.
A tudatnak vagy megismerésnek az életfolyamattal való azonosítása gyökeresen új eszme a tudományban, ugyanakkor az emberiség egyik legmélyebb és ősibb ösztönös megérzése. Ha Descartes A filozófia alapjai munkájának 201-es bekezdésében megfogalmazott bizonyosságát behelyettesítjük a „res cogitans” felbukkanási helyekre, és közben tisztában vagyunk azzal, hogy morális bizonyosságon kívül nemigen van más bizonyosságunk, hacsak nem magunk gondoljuk végig a dolgokat, akkor tökéletesen indokolt, hogy a dualizmust elfelejtsük, és ugyanerre a következtetésre juthatunk, mint a Santiago-elmélet.
Egy etimológia: „az ősi nyelvekben mind a lélek, mind a szellem az élet belégzésének metaforája volt. A lélek a szanszkritban atman, a görögben pneuma, a latinban anima: mindez lélegzet. A szellem a latinban spiritus, a görögben psziché, a héberben ruah – ezek is lélegzetet jelentenek.”
Ez az ösztönös megérzés a Biblia Teremtés történetében is fellelhető a Jahvista szerkesztők által. Az első levegővétel, az első igazán önálló és életbevágó tette az embernek illetve bármely élő létezőnek, így ez a működési megnyilvánulás valóban egy tökéletes metafora, mindazt, ami külső belsővé teszem, ez tart életben (ismét csak Teilhard de Chardinre utalhatok). A Santiago-elméletben a megismerés fogalma magában foglalja az egész életfolyamatot. Az élet belégzése – tökéletes metafora.
Nincs többé dualizmus, tudat és anyag, szellem és test kettősség. A Santiago-elmélet olyan elmélet, amely tudományos, egyben áthidalja a tudatra és anyagra való fölosztást. Ebben az első. Amit minden józan paraszti ésszel bíró bölcs természet-közeli ember tud tehát, az az, hogy a tudat és az anyag már nem két egymástól független, elkülönített fogalomkör. Az élet jelensége egészének, egymást kiegészítő (komplementer) megjelenése: a “folyamat” és a “struktúra”.
A folyamat és a szerkezet minden nyílt rendszerű szerveződési szinten jelen van. Az élet minden szintjén, a legegyszerűbb sejttől kezdve. A tudat és az anyag csak megkülönböztethető, de nem elkülöníthető. A tudat maga az önszerveződés folyamata. Vagy abban implicite van benne. Benne rejlik tehát az élő anyagban. A Santiago-elmélet tehát az első olyan tudományos elméletünk, amely egységbe foglalja a tudatot, az anyagot és az életet. Ez az elmélet olyan távlatokat nyit meg a gondolkodás, a tudomány és a művészet számára, amelyekről ma még csak álmodunk.
Nyilvánvaló tehát, hogy a megismerés egy átfogóbb folyamat fogalma, mint a tudatosság. Az önszerveződő folyamat egy bizonyos pontján, szintjén jelenik csak meg, egy bizonyos bonyolultságot elérve a tudat, az ön tudat. A megismerés maga még nem tudatosság (cognition/consciousness). Az embernél (? Előfeltevés/előítélet, hogy csak ott, vö Nagel: Milyen lehet denevérnek lenni?) lép elő a szerveződés magasabb fokán a tudat. A tudatosság az, amikor tudom, hogy tudok. Tudok önmagamról, arról, aki tud (self awareness). Tudunk saját magunkról és belső világunkról is van fogalmunk. Más szavakkal, tudatosítjuk, hogy tudatosítunk. Nemcsak tudunk, hanem tudjuk, hogy tudunk.
Humberto Maturana a Santiago-elméletben szorosan összekapcsolja az öntudatot a nyelvvel. A nyelvet pedig a kapcsolatteremtés, a viszony kialakítás, a hálózatépítés vizsgálásával lehet megközelíteni. Maturana nagyon sokat segített a tudatosság megértésében.
Az információs társadalmunk kora lejárt. Ezt a konnektivizmus is hangoztatja. Nem hiába, a név önmagáért beszél. A kapcsolatteremtés (communication) lényege - Maturana szerint - nem az információ átvitele, hanem a harmónia, a viselkedési összhang. Ennek kialakítása, megteremtése. A nyelv tehát nem információkat kell, hogy átadjon. Ez látszik is abból, hogy annak ellenére, hogy milyen ősi idők óta van jelen az ember életében,a nyelv nem tisztult le egyértelmű jelentéshordozókra. Sőt, inkább attól izgalmas egy nyelv, hogy az asszociációs mezőnket a szél elkezd fújni, megmozgatja, olyan jelentéseket hív elő, amelyeket nem tudatosított a dialógus egyik tagja sem. Ez minden élő szervezet közötti kapcsolatra jellemző. „A nyelv révén új szintet érünk el a viselkedés összhangjának a megteremtésében.” A nyelvben eleve benne van az absztrakció.
A gondolkodás kialakulásának létének szükséges előfeltétele maga a nyelv. Az elvont gondolkodás nyelvi elemekkel lehetséges. Megteremtjük a jelképeket, a fogalmakat. A következő transzcendáló lépésben elvonatkoztatás erejét kihasználva megteremtjük öntudatunkat.
A nyelv és a kapcsolatteremtés ilyen fokú hangsúlyozásával Maturana elmélete alapvetően különbözik a legtöbb elmélettől. Nem redukcionista, amennyiben a nyelv és az öntudat eredetére kérdez rá és ad magyarázatot, de a Santiago-elmélet alapján az öntudat és a belső világunk fogalmainak és eszméinek a kibontakoztatása fizikai és kémiai alapon megvalósíthatatlan, nem vezethető vissza egy szervezet biológiájára vagy pszichológiájára pusztán. Maturana szerint a nyelviség és a tudat és az erre épülő communikáció annyira összetartozik, hogy csak a nyelvek révén érthetjük meg az emberi tudatosságot és a társadalmi összefüggéseket. Ismét egy etimológia: a latin con-scire (együtt-tudás) arra utal, hogy a tudatosság (consciousness) társadalmi jelenség.

Az emberiség nagy teljesítménye a nyelv, az elvont gondolkodás ereje eljuttatott bennünket ennek használatához. De ez tett lehetővé a clare et distincte kritériumát, amelyre aztán sokáig a tudományos gondolkodás épült és befolyásolta az egész emberi életet és álmokat. Már a Bibliában is benne van, hogy egyenként Ádám elé vezette az Úr az állatokat, hogy az nevet adjon nekik. Ez a megkülönböztetés, a részekre bontás, az elme oszt meg és uralkodj működése vitt minket oda, hogy az egészről megfeledkezzünk olyannyira, hogy már csak bolond(os) „ezoterikus” az, aki a „minden és mindenki egy” (Richard Bach) gondolatát nem csak szentimentalizmusnak érti. Amikor az ember nem érti, vagy nem képes komolyan venni Ted Perry, Seattle Főnök gondolatát, akkor a gazdasági, állítólagos fenntartható fejlődésre hivatkozó kizsákmányolást és a provinciális (jobbik esetben) vagy (még jobbik esetben) új-nacionalista fölaprózó szemléletet kiterjesztettük az emberi társadalomra. Fölosztottuk az egészet különféle nemzetekre, fajokra, vallásokra és politikai csoportokra. „Minden egész eltörött” írta, aki „köztünk lett bolond”. Nos ekkor épp ideje, hogy erősödjön az új paradigma, vissza kell nyerjük a teljes emberségünket. Vissza kell szereznünk az élet teljes szövedékével való kapcsolatunknak az érzetét.
„Ez az újra kötendő kapcsolat a latinban religio az ökológia spirituális alapjának a lényege”. (Eliade új humanizmusának igénye cseng itt vissza, Az eredet bűvöletében)

Szeged, 2011